Jag har hittat en äldre nyrenoverad kamin för ca 4000:- och vi håller just nu på att byta tak så det känns som en bra idé att passa på att installera en kamin samtidigt. Men hur mycket kommer det att kosta ungefär? Vem är det som installerar kaminer? kan man göra det själv? Hur mkt och vad tillkommer?
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Hur stor är en fisk?

Det beror på ett antal faktorer, kan man hugga upp ett hål i en befintlig hel murstock och mura in en stos direkt utan vidare arbeten så kan det bli ganska billigt. Har du idag ingen skorsten alls blir det hela direkt betydligt dyrare.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
För det första så måste ni ansöka om bygganmälan för både kaminen och rökröret, det tar några veckor innan ni får startbeskedet.

En stålskorsten i moduler kostar ca 10-20kkr i material.
 
12400 betalde vi för montage. Verkar vara fast pris... Bra timpeng..
 
Tveksamt att en äldre kamin (ej godkänd) godkänns vid nyinstallation. För tillståndet behöver kaminmodell och dess "miljövärden" anges.
 
En 4 m skorsten som ansluts på toppen av kaminen kostar ca 10 000:- Montage i ett enplanshus ca 5000:-
Har kaminen däremot rökuttaget på baksidan kostar skorstenen ca 3000:- mer. Moderna kaminer har ofta typgodkännanden som tillåter montage 10 cm från en vanlig vägg. Äldre kaminer behöver oftast kompletteras med en brandskyddande väggbeklädnad och är den specifika kaminen tänkt att användas mer frekvent än vid strömavbrott eller är av estetisk eller nostalgisk art så kan en återförsäljning vara en tänkbart ,både ekonomiskt och funktionsmässigt,bra affär.
 
  • Gilla
Modulent75
  • Laddar…
Det beror på vilka rökrör man väljer. Min installation gick på närmare 34'000:- med skorsten inkl. provtryckning. Allt i stål/plåt. Ca 4m 3,5m rökrör och kamin för 6500:-. Vill minnas att rökröret gick på 19'000:-
 
  • Gilla
Ogräsodlaren
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns också modulskortstenar i färdiga paket som man murar upp med skortstens lecablock om man vill ha en murad skorsten. En sån kostar mellan 10 och 20 kkr beroende på utförande och längd. Plus installation.
Weber och Schiedel tillverkar dom t.ex.
http://www.schiedel.se/produkter/blockskorsten
 
  • Gilla
Le Luik och 1 till
  • Laddar…
Känns det inte lite trist när man av hjälpsamhet lagt tid att svara på en fråga och ser att frågeställaren inte ens "tittat till" sin fråga på sex dagar? Är detta vanligt?

Jaja, jag släpper detta och lär inte öppna denna tråden igen... :)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Snål-Jocke skrev:
Känns det inte lite trist när man av hjälpsamhet lagt tid att svara på en fråga och ser att frågeställaren inte ens "tittat till" sin fråga på sex dagar? Är detta vanligt?

Jaja, jag släpper detta och lär inte öppna denna tråden igen... :)
Med lite tur kanske någon som också funderar hittar tråden :)
 
  • Gilla
Le Luik och 9 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Med lite tur kanske någon som också funderar hittar tråden :)
Ja jag funderar!
Har ett litet projekt med att isolera en vindsvåning i min lada och där skulle dte var asmakligt med en liten kamin med kokplatta. Kaminer finns ju att hitta men om skorstenarna kostar nästan 20 papp så blir man ju fundersam. Har knappt över 3 meter mellan golv och nock i mitt lilla rum.

Skulle bli glad med tips på vad man ska tänka på innan man får rummet isolerat för att underlätta installationen av kamin, om man nu inte fått tummarna loss att skaffa kaminen i tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.