Hej.

Jag håller på att gå igenom olika alternativ på pooler och vad vi ska bygga.
Detta alternativ verkar väldigt lätt och smidigt att bygga. Jag var först inne på Thermopool med gjuten bottenplatta och sen gjuta i betong i blocken men det blir mycket kladd och olika vändor med betongbil som kommer kosta pengar och göra bygget lite osmidigt. Visst. Det blir en gedigen konstruktion men onödigt gedigen kanske?

Någon som har erfarenheter av denna?

http://thermoflexpoolen.se

Vi kommer ha hälften under mark och hälften över mark. Bygger trätrall runtomkring.

/Jocke
 
Gjuten platta kommer du inte att ångra vilken pool du än väljer!
Stenmjöl och/eller grusbädd med frigolit fungerar förvisso men det blir gropar i botten.

Det verkar vara ett smart och bra system tycker jag. Jag har byggt tre pooler själv och tycker hittills att Aqvispool (http://www.aqvisswimmingpool.se/) varit det smidigaste av plåtpool och Thermopool.
Plåtpoolen hade stenmjölsbotten.

Ett tips där, välj ett ädelträ eller komposittrall runt poolen. Vanlig impregnerad håller inte länge med poolvatten!

Ett annat tips, kör på saltvatten och klorinator!
 
Tack. Det var bra råd här.

Varför föredrar du saltvatten?
 
Jag har inte läst varken bra eller dåligt om Thermoflex, verkar inte vara så många som bygger? De som tycker den klassiska thermopoolen är jobbig brukar använda sig av Tjäldens thermoblock. Snabbare att bygga, inte en massa plåt och specialkonstruktioner som i Thermoflex, väldigt lite betong.

Jag tycker det är ett listigt alternativ till thermopoolen även om jag själv föredrar betong i väggarna.

Pooler som bara delvis är nedgrävda är annars thermopoolens paradgren eftersom den står emot både vattentryck och marktryck på alla ledder.
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
Någon som vet om Thermoflexpoolen går att bygga ovanmark? Har stor nivå skillnad och kommer behöva fylla upp ca 30cm för att sen gjuta plattan så att återfylla runt känns inte aktuellt. Har sneglat lite på en glasfiber pool 4x8 från magiska pooler då man kan beställa den extra förstärkt så den kan byggas ovanmark men jag är lite skeptisk till glasfiber pool pga av risk för bölder mm. Vill helst slippa byggs med block och gjuta i omgångar...Thermoflexpoolen verkar helt klart intressant om det inte bär iväg för mycket med lite tillval som trappa, värmepump etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.