Köpte Ikeas diskmaskin Skinande för snart ett år sen. Under den här tiden så har diskmaskinen slagit sönder (Ikea)glas ca en gång i månaden.
Förra veckan började pumpen låta väldigt mycket och felanmälan gjordes och elektoluxtekniker kom på plats och fixade problemet. Glasbiten var ca 15x10mm.
Nu har jag fått en faktura på det för att problemet var tydligen ett handhavande fel.
Då har jag försökt att resonera med Ikea att det är maskinen som har slagit sönder glasen. Det är ju dessutom ett filter som ska samla upp skit. Men Ikea står fast att de inte täcker kostnaden.

Vad tycker ni om detta?
 
Hur har glasbiten hamnat i pumpen? Du har väl ett filter i botten på diskmaskinen?
 
Givetvis är det ett filter i botten! Hur den har hamnat där vet jag ju inte, enligt Electrolux/Ikea är det ju ett handhavande fel?
 
Jag har råkat ut för det också på en diskmaskin, den slinker förbi om man tar ur filtret för regöring. Jag upptäckte det dock själv så det blev ingen garantidiskussion.

På vår nuvarande diskmaskin så börjar bajohnettfästet för filtret att bli utslitet efter 10 år, så det har lossnat av sig själv ett par gånger.
 
Redigerat:
Svårt att se annat än handhavandefel då maskinen är utrustad med filter. Biten har väl åkt med när filtret varit demonterat. Jäkla svårt att upptäcka en glasbit. Lätt att den slinker ner.
 
O
Jag tror att det är korrekt att tolka det som handhavade fel. Sen är det intressant att ni lyckats få diskmaskinen att slå sönder glas!
 
Men vad är det för glas som "slås sönder" i diskmaskinen?

Måste vara ett djävulskt tryck i de där strålarna då..
 
oobum skrev:
Men vad är det för glas som "slås sönder" i diskmaskinen?

Måste vara ett djävulskt tryck i de där strålarna då..
Kan också vara handhavande fel att man ställer glasen på fel vis att de slår emot varandra till exempel.

Men en glasbit nere i pumpen är inget garantiärende
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.