Hej

Vi ska köpa en materialsats till ett 1-plans hus på 150 kvm som blir stomrest av husföretaget.

Har kört fast i min produktionskostnadskalkyl på

VVS installation och EL installation vad man kan sätta för kostnader där?!
Måste skicka in till banken en Produktionskostnadskalkyl och vill ju inte sätta för lågt på dessa poster
 
Detta måste ju leverantören av huset kunna hjälpa till med?

Varje objektstyp är ju unikt utefter förutsättningarna på just den hustypen tillsammans med era önskemål. Varför inte ta in ett par firmor som får räkna på installationerna? Då har du offerter att luta dig emot och det ger ett seriöst intryck hos banken.

Mvh
 
De gör inte det sa han. Vi köper endast stomme o kök o värmepump från dem.
 
Ok. Jag antar dock att ni kommer köpa in VVS och EL entreprenaden? Så i något läge måste ni ändå få offerter på de jobben. Varför inte ta in de redan i detta läge? För du har väl ritningar att basera upphandlingen på? Då vet du vad det kommer kosta..

Vore jag i ditt läge skulle jag ta in tre offerter från tre olika entreprenörer, ta medelvärdet av dessa och lägga på 10%. På så sätt kommer du nog komma väldigt nära sanningen. Detta förutsätter förstås att de ligger inom rimliga gränser gentemot varandra, att ingen har "prisat ut sig" för att de egentligen inte vill göra jobbet..
 
Maken samarbetar med både VVS och el firmor och kommer köra på löpande pris då detta blir billigast i längden säger han.
Men får försöka räkna på vad de skulle kosta och ta till lite i pris. Det är för att banken vill få in kalkylen och sedan får vi ju ritningar mm när avtal är skrivet med husföretaget
 
Ok. En elektriker jag känner räknar på ca 650-700:-/kvadrat inkl moms för en komplett installation i ett nybygge, vilket i ert fall skulle ge 97500:- (räknat på 650:-/m2). Då är fördelningen arbete/material ca 40/60%. Sen beror det förstås på vart i landet huset kommer ligga och vilken tillgång på elektriker det finns. Detta är för en standardinstallation, sedan tillkommer en del om ni skall ha fasadbelysning, eldragning till garage, friggebod, spabad etc etc.

Vad gäller VVS så beror ju allt på hur många badrum ni har, skall ni ha FTX (värmeväxlad från/tilluft) ventilation? Klumpar ni i sådant fall ihop Ventilation med Rörmokeri i kalkylen? Ingår installation av värmepumpen i stomleverantörens pris eller skall ni bekosta det själva? etc etc.
Skall du få bättre svar på denna fråga så tror jag du behöver vara mer precis i frågeställningen =)

Dessutom tycker jag du skall ta din make ordentligt i örat så han ber sina "kompisar" om ett pris mellan tummen och pekfingret för en standardinstallation på 150kvm villa. Det kan alla seriösa hantverkare svara på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flors
  • Laddar…
Tack för dina svar Thiger,

Vi har ringt runt lite och fått lite priser nu ;)

Vi ska ha 2st badrum och vi finns i Gnosjö i Småland, vi kommer att få Värmepumpen levererad.
Så här står det i Leveransomfattningen.

VÄRME & VENTILATION:
Frånluftvärmepump: IVT 840/860
Frånluftvärmepump inkl. ventilationspkt., luftmätning, OVK och projektering. IVT löser ditt behov av värme,
tappvarmvatten, ventilation och inomhusklimat.

Nöp maken i örat och bad han kolla upp lite priser och vips så fick man lite svar :)
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Hehe, kanon! =) Hamnar min kvalificerade gissning på elen inom det ni fått i pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.