T
Lutte skrev:
Förstår inte riktigt problemet, ring lantmäteriet och be om att få en utsättning om nu allt känns lite jobbigt. Sen ser både du och grannen vems som är vems.
Kostar väl skjortan att ta in LM. Riktig utsugarmyndighet som om vi inte betalade skatter nog i det här landet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Väldigt mycket anklagelser mot TS, som jag finner märkliga. Det är väl rätt naturligt, om man vill göra garage av sitt förråd, med den placeringen, att vilja ha dörren på kortsidan och infart därifrån, särskilt som et hörnet ändå blir "dött" annars, så att reda ut exakt var tomtgränsen går så att man kan asfaltera på rätt ställe är ju i högsta grad väsentligt.
Däremot bör man ju inte försöka mäta själv, det bör kommunen eller LM göra, som är neutrala, annars kommer misstänksamheten att kvarstå från båda sidor..
Tycker nog det är ytterst få som kommit med "anklagelser" (synpunkter) på hur TS framtida garage m.m. skall vara utformat och placerat.
Det nästan allt handlar om är ju istället synpunkter på TS ovilja att ta hjälp för att få den måttsatta fastighetskarta h*ns fastighet idag saknar. Och på den punkten tycker du ju precis som de flesta av oss andra.

Ja,ja. Vad "panelen" tycker är nog rätt uppenbart för TS vid det här laget. Hursomhelst - hoppas på en uppdatering så småningom om hur saker och ting avlöpte.
 
Hemmakatten
En egengjord mätning, med eller utan grannen, får inte juridisk bärkraft oavsett om man som grannar är ense. Det är bara LM som kan utföra en juridisk giltig utmätning.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S
Jag tycker det är självklart att man skall betala LM för att bestämma gränserna. Som även andra skriver är det en investering, inte kostnad.

Det bör även påpekas att alla överenskommelser, även skriftliga, blir ogiltiga när en fastighet byter ägare. De måste vara registrerade som servitut hos LM för att vara giltiga efter ägarbyte. (Egentligen självklart eftersom ohederliga säljare och grannar skulle kunna göra vad som helst med ett bakdaterat papper.)

1. Tänk efter vad du vill. T.ex. kan du bestämma i förväg att inte bråka om vedskjulet om det står max 50cm in på din mark. Överväg att informera grannen om detta.
2. Beställ bestämning av gränserna av LM.
3. Diskutera resultatet med grannen. Om du har ett hetsigt humör så kan ni komma överens om att ha ett kort möte och inte besluta något första mötet. Bestäm samtidigt att ses nästa vecka då försöka besluta något eftersom båda kunnat sova på saken.
 
Redigerat:
  • Gilla
El_konsult
  • Laddar…
I och med att det handlar om att fastställa gränsen mot grannen finns också chansen att LM bestämmer att de ska dela på räkningen.
 
D
Läst igenom tråden och åsikterna, men det jag tycker nämnts lite av är ju hur grannen är och att tidigare ägare haft problem med grannen. Sedan är jag väl också på som många säger att ta kostnaden för en ordentlig mätning men innan jag hade sagt ja så hade jag vetat vad de kostar. Då problemet med hur tomten går även var problem med tidigare ägare och grannen så är det nog svår löst om man inte får ordentlig kol på hur det ligger till.

"Han berättar att han varit i konflikt med tidigare ägare om detta och att vid ett tillfälle har tidigare ägare till mitt hus, rivit upp en planterad häck för grannen av ilska över att han anser att den sitter på hans mark. De har med andra ord varit ovänner i flera år för att sedan bli mer sams igen."
 
  • Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
Jag läste bara de första sidorna i tråden, men jag tror att det är bäst att utföra en lantmäteriförrättning innan ni gör något annat. Då får du reda på exakt var tomtgränsen går och kan sedan utifrån det agera. Enligt lantmateriet.se så kostar det ca 1500 kr, vilket jag tycker är överkomligt för att bena ut saken och får reda på gränserna.
 
  • Gilla
ghoti och 4 till
  • Laddar…
fredrikdp skrev:
Jag läste bara de första sidorna i tråden, men jag tror att det är bäst att utföra en lantmäteriförrättning innan ni gör något annat. Då får du reda på exakt var tomtgränsen går och kan sedan utifrån det agera. Enligt lantmateriet.se så kostar det ca 1500 kr, vilket jag tycker är överkomligt för att bena ut saken och får reda på gränserna.
Det är precis vad "panelen" försökt övertyga TS att göra under resterande sidor (de som du hoppade över), men TS tycker det är "jättedyrt" och onödiga pengar då gränserna redan är uppenbara, och vill hellre göra allt själv utifrån en gammal karta från 1945 - som visar grannens fastighet. Av någon anledning.....
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
1500:- står var? 35.000 eller 55.000 är två exempel de har på sidan?
Lätt att föreslå att det är bästa lösningen.
Värre är att jag hellre låter grannen klippa gräset, än betalar det just nu.
Som det ser ut, kommer jag troligen inte kunna använda uthusets gavel som infart.
 
Jag kollade bara timpriset för lantmätare på den sidan jag länkade till och tänkte att det nog inte kommer ta mer än 1 h för en normalstor tomt. Men visst, jag kan ha fel. Om du kontaktar dom, vilket är gratis (än så länge iaf...), så ger dom dig ett fast pris som du sedan kan tacka ja eller nej till. Sedan gäller det ju inte bara om gräsklippandet, utan allt annat också. Skall du sätta upp staket som du var inne på så är det bra att veta exakt var gränsen går, som ett exempel av många.

// edit

Var finner du 35 - 55 000? Inte under lantmätning va? Kan tänka mig att de andra tjänsterna t ex avstyckning eller liknande kan kosta så mycket. Men en enkel mätning?
 
Redigerat:
Det låter som det kan bli en gränsbestämmning (eller vad det kallas) om fastigheten är så gammal att det inte finns registrerat exakta gränser. Det tar klart mer än någon timme.
 
Jag skulle gissa på ett par timmar plus ett par för kartan - om man beställer att man vill ha en sådan också. Men det blir inga 35-55' - det får du ju en komplett avstyckning med allt pappersarbete och lite till för. Senaste avstyckningen jag var med om (3 år sedan) kostade c:a 20.000:- inkl allt (jo, det var hyfsat billigt). Då fanns ingenting att gå på för LM överhuvudtaget.

Detta är ju mycket enklare jobb än en avstyckning. Dessutom är det ju ingen överraskning för dig när du köpte huset att du behövde ordna en fastighetskarta, att byggnader på granntomten fanns precis där de står o.s.v.

Som jag (och flera) upprepat gång på gång - sluta gissa, ring och ta reda på istället ! Och att kommunen inte kan fastställa eller mäta in gränser tror jag faktiskt inte riktigt på. Däremot kanske de inte VILL hjälpa dig, men det är en annan sak vars orsak vi inte skall spekulera i.
 
..och jag gissar på att Lantmäteriet inte ens tar sig hit på ett par timmar. Men en "offert" vore intressant.
Att gräsmattan till största del tillhör min tomt är ingen gissning, det syns klart och tydligt.
Detta är inget problem som måste lösas på kort sikt, så länge grannen inte fortsätter parkera på gräsmattan.
I det fallet kan ett par stolpar och ett band mellan, lösa det problemet.
En fastighetskarta eller gränsutsättning, ser jag inte som något måste, så länge man som grannar kommer överens.
De andra två grannarna jag har vid tomtgräns, har jag inga problem att diskutera gränserna med.
Nu gör det med den tredje inte det, och då är frågan om det är värt Lantmäteriets kostnad, jämfört med vad det skulle kosta ex. att bygga ett nytt garage någon annan stans på tomten istället. För troligen kommer jag få lägga planerna på asfaltering/staket och port i gaveln åt sidan så länge.
 
  • Gilla
El_konsult
  • Laddar…
Men, din 3e granne, ifrågasätter han gränsen så som den ser ut på kartan du hr lagt upp här?

Såvitt jag förstår så ligger problemet i att han har parkerat bilen på din gräsmatta, bett omr ursäkt för det, och sedan klippt gräset där. Men det verkar på det du skrivit här som att han håller med dig om att gräsmattan är din eller?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
..och jag gissar på att Lantmäteriet inte ens tar sig hit på ett par timmar. Men en "offert" vore intressant.
Inte för att jag vet exakt var du bor, men man når även de mest avlägsna delarna av Östergötland på mindre än ett par timmar....

Sedan brukar det inte vara några problem att få dem att ta ett sådant jobb när de ändå är i närheten - om man inte måste ha det gjort omgående på dagen - så slipper man betala restiden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.