Harrieth!

Man blir ju såå avis! :-[
Hur är det med köket, är det något färdigt eller platsbyggt?
Är inte så insatt att jag känner igen alla tillverkares luckor ännu ;)

Har du inte om möjligt en bild på själva huset som man kan få dregla över också?

Och vilken underbar eldstad!

// Linda
 
Vilken tidsepok är det ni vill återskapa? Byggåret 1889? I så fall skall det inte vara någon ström, inga radiatorer, inga vattentappkranar, dass och handpumpad brunn på gården osv. Så vill väl ingen bo?

Mot bakgrund av det kan man även i gamla hus bygga t.ex. helt moderna och bekväma badrum, eftersom det inte finns någon tidstypisk förlaga.

Sen kan man ju för den delen gilla gammal stil på inredningen. Jag ville bara ruska runt litet bland tankegångarna, och påpeka att det mesta ni gör i alla fall är moderniseringar, och man inte behöver vara så strikt i vad som "passar" i äldre hus.

Jag har ett hus med byggår 1906, där det mesta av originalinteriören har blivit sabbad under ett flertal "renoveringar" och försöker återställa så gott det går. Det mesta blir dock gissningar. Atmosfären blir i alla fall en annan än i en nybyggd sekelskiftespastisch.
 
mattiasp skrev:
Mot bakgrund av det kan man även i gamla hus bygga t.ex. helt moderna och bekväma badrum, eftersom det inte finns någon tidstypisk förlaga.
Det är INTE kul! Tittade på ett hus från 20-talet som är jättefint renoverat med pärlspont, eldstad, trägolv, ja hela köret. Men när man tittade in på toa föll hela konceptet. Det är en "modern" toa a la 90-tal. Det sabbade alltihop men visst tidenligt går ju inte göra det med våra krav idag, men man kan åtminstone försöka föra tankarna tillbaka i tiden. Längre tillbaka än 90-tal... Men jag håller ändå med dig om att man inte måste vara så strikt på vad som passar i äldre hus, bara "atmosfären" som du beskriver det finns i hela huset.
 
Köket är helt nytt och byggt i gamla salen. Vi har har gjort badrummet i det gamla köket. Dessa rum ligger vägg i vägg. Vi ville inte förstöra planlösningen och heller inte dra in vatten på flera ställen. Då blev den lösningen det bästa valet för oss.

Vi har inte försökt att återskapa köket - vi har ingen aning om hur det såg ut eftersom man hade rivit ut allt under 40-talet.
Istället har vi valt att göra ett supermodernt kök. Då vi skulle välja luckor utgick vi från ett originalskåp med infällda luckor som fanns kvar längst in i ett förråd. Skåpet har jag renoverat och målat och pryder nu sin plats
 
  • Kk_skp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
¤ maria ¤ skrev:
Men jag håller ändå med dig om att man inte måste vara så strikt på vad som passar i äldre hus, bara "atmosfären" som du beskriver det finns i hela huset.
Lite "OT": Det vore jätteroligt att någon gång dra igång en större diskussion om detta, jag har funderat en hel del på det på sista tiden - alltså:

Vad som är historiskt korrekt är ju en sak (där kan man argumentera vad som är rätt och fel) och antikvariskt korrekt är också en sak (även här kan man nog anse att visa saker är rätt resp fel) men visst vore det kul - men svårt - att också diskutera vad som är estetiskt tilltalande? Trivsamt för ögat? Passar in i miljön - utan att vara historiskt?

Som exempel tycker jag att det kan bli jättesnyggt att blanda in nytt, spännande konsthantverk i ålderdomliga miljöer, med vackra naturmaterial men ny häftig design...

En sån diskussion skulle jag gilla. När jag hinner ska jag dra igång den! ;)


 
Det finns ju en anledning till varför jag har valt att köpa och revovera ett hus från sekelskiftet.
Jag tycker helt enkelt att det är så härligt med högt i tak, spröjsade fönster, höga golvsocklar, spegeldörrar och snickarglädje ::)

Många av möblerna som tillverkades runt sekelskiftet är otroligt vakcra, välgjorda och funktionella.
Däremot vill jag leva i nuet och har inte för avsikt att bo i ett museum.

 
Herre så fina bilder Wester! MER MER Även Harrieth! Mer bilder! Vart ligger husen vill jag veta!
 
W
Mer bilder kommer inom kort dock inga på huset. Huset ligger söder om gbg mer vill jag inte säga tyvärr ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.