Hej,

Går i tankarna om att slipa ner putsen som jag har på fasaden idag, bara nedre delen av huset ca 80kvm är puts. Går det att slipa ner så den blir relativt slät? Är väldigt ojämnt puts idag. Vad för maskin ska man använda isåfall? Funkar betongsliparna från cramo, flex giraffslip och handhållen slip 180mm?

Mvh
Stefan


20160420_175949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tidsödande, dammigt och säkerligen ett extremt tungt arbete. Jag skulle överväga att putsa om de delarna och göra slätputs från början. Men sen skulle det väl vara tekniskt möjligt att genomföra, men det är en annan femma..
 
Det går väll inte putsa på målade ytor? Är det bila bort allt och köra från ruta ett menar du?
 
Utan att veta så ger jag mig på en kvalificerad gissning att det går. Kanske behöver du använda en primer innan eller ett putsbruk med extra god vidhäftning. Du har relativt grov grängning i din puts, så det finns mycket material att fästa i..
 
Vi håller just nu på att slipa bort plastfärg från vår putsfasad. Du kan glömma att slipa den slät, iaf med en handhållen betongslip. Putsen är såpass mjuk att det är ofrånkomligt att göra rondellmärken. Vi kommer slipa bort färgen och sedan lägga på ny puts ovanpå den gamla.
 
Jag har en fasad som består av någon form av lättbetongsskivor och det är som det är med dom. Det stora problemet är att någon har behagat att måla dom. En annan har behagat att kalka. Så där färgen inte har suttit bra, där har kalken fastnat hyffsat. Så ett fläckigt hus i olika nyanser av grått o vitt.

Jag tänker att om man bara kunde slipa bort dessa kombinationer så borde man rimligen kunna fundera på att putsa om eller åtminstone få det vitt med samma färg överallt.

Stålborste tar lång tid har jag märkt. Betongslip? är det inte lite överkurs? är ett bättre slippapper till min vanliga rondellslip dugligt?

Tips önskas.

Och om allt är jobbigt så kanske jag ska fundera på att riva dessa skivor och börja om..
 
K
Blästra... Går fort, så det behöver inte bli dyrt!
 
Det tål att undersökas.
 
Någon som känner igen detta fenomen?
Vad är det för fasad? Putsat träfiber?

Kalkat med vanlig målarkalk men med ganska dåligt resultat.
Kanske en klant eller kanske förädisk puts.
 
  • Avskalad hörndetalj av en vit fasad som visar lager av möjligtvis putsat material, träfiber och spår av kalkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett bit puts med synliga träfibrer och flagnande yta, indikerar dåligt utfört fasadarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ojämn fasad med vitaktig, flagnande puts eller kalk på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en väggfasad med ojämn och flagnande puts, tecken på slitage eller dåligt utfört arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
En cementbaserad puts på träullitskivor.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Då är det KC-färg som ska in på lodrätt fem..

Men hur ser man med enkelhet skillnad på cementputs o kalkputs?
Tänkte att jag skulle lära mej någonting..
 
Redigerat:
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Någon som känner igen detta fenomen?
Vad är det för fasad? Putsat träfiber?

Kalkat med vanlig målarkalk men med ganska dåligt resultat.
Kanske en klant eller kanske förädisk puts.
Svårt att se men verkar inte vara OK utfört. Skivorna heter Träullit https://www.traullit.se/ de fungerar bra som putsbärare om putsen är rätt utförd. På fasad använder man normalt nät som armering i putslagret det verkar inte finnas här. Förmodligen har putsen för stort innehåll av cement.
 
Claes Sörmland
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Men hur ser man med enkelhet skillnad på cementputs o kalkputs?
Tänkte att jag skulle lära mej någonting..
Cementbaserad puts (KC-puts) är blågrå (om ej vitcement har använts vilket är ovanligt) och glasaktig i mikrostrukturen (från gelbildningen).

Kalkputs är kalkvit och poröst matt.
 
  • Gilla
Jimmy Segerlund1
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Svårt att se men verkar inte vara OK utfört. Skivorna heter Träullit [länk] de fungerar bra som putsbärare om putsen är rätt utförd. På fasad använder man normalt nät som armering i putslagret det verkar inte finnas här. Förmodligen har putsen för stort innehåll av cement.
Mycket möjligt men den ansvarige är nog död sedan 30 år...

Har hittat hönsnät på vissa ställen men inte i putsen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Cementbaserad puts (KC-puts) är blågrå (om ej vitcement har använts vilket är ovanligt) och glasaktig i mikrostrukturen (från gelbildningen).

Kalkputs är kalkvit och poröst matt.
Tack för bra ledtrådar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.