Hej!
Ny här men fått en hel del tips o man lär sig en hel del. Tänkte få lite vägledning gällande vår gavel på huset. Vi köpte ett radhus vi älskar för 7 mån sen där mycket var renoverat, vi var väl medvetna om att det fanns en spricka i gaveln, den såg liten ut o nu blivit större pga att de "fusk" lagat det, de som bodde här innan hade målat om huset också men färgen släpper vilket måste varit dåligt målat. Hur pass rädd ska man vara för att huset rasar, nervös som attan😁?
Huset är byggt 1903, källare + 2 våningar. Det sitter ihop med ett annat hus. Dränerat för ca 4 år sen? OBS på bilden har jag själv fusklagat tills vi förhoppningsvis ska putsa om huset.Tacksam för svar
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huset kommer inte rasa, så du kan sova lugnt. Gamla hus brukar dessutom ha plankväggar, vilket gör det än mer stabilt. Det har troligen uppstått sättningar i marken vid omdräneringen. Kanske stod det öppet lite för länge och bärlagret började vika undan en aning. På bilden ser det ut som att marken har satt sig (den innersta stenraden lutar uppåt). Jag skulle tro att marken runt huset snart har satt sig färdigt och att du om något år kan öppna upp sprickan (slå bort putsen i hela sprickan) och laga den på riktigt.
 
Thiger skrev:
Huset kommer inte rasa, så du kan sova lugnt. Gamla hus brukar dessutom ha plankväggar, vilket gör det än mer stabilt. Det har troligen uppstått sättningar i marken vid omdräneringen. Kanske stod det öppet lite för länge och bärlagret började vika undan en aning. På bilden ser det ut som att marken har satt sig (den innersta stenraden lutar uppåt). Jag skulle tro att marken runt huset snart har satt sig färdigt och att du om något år kan öppna upp sprickan (slå bort putsen i hela sprickan) och laga den på riktigt.
Tack för svar Thiger! Man blir nervös, efter dräneringen så la de om markstenen så det ska vara rätt. Nackdelen nu som kommit också är på sockeln där det blivit frostskador o det buktar utåt i sprickor. Men får knabba ner det inom kort tid o putsa om. Kanske du kan svara varför vissa hus tex vårt har en kant på sockeln som sticker ut ca 2 cm från husväggen?
 
Marken sätter sig alltid efter att man dränerat om, det i sig är inget konstigt. Därför brukar det vara bäst att dränera om på hösten och vänta till försommaren innan man lägger sten etc. Då får marken jobba sig igenom en blötperiod samt kärle. På försommaren jämnar man till ytan och sätter markstenen enligt konstens alla regler. Då har man i alla fall skapat bäst förutsättningar för att slippa vågiga stengångar. Sen kan det så klart uppstå sättningar i alla fall..

Vad gäller sockeln så antar jag att det bara är en designgrej a'la skånelänga. Ser så ut på ert minimala taksprång också. Det gör att regnet alltid kommer åt fasaden och det blir blött. Kräver nog lite mer underhåll, men är väldigt snyggt enligt många..
 
  • Gilla
Mu Jiang
  • Laddar…
Tack igen Thiger!
Haha stensättning är katastrof tyvärr :(
Så här såg sprickan ut innan jag fuskfyllde den o sen sockeln
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har sprickorna blivit värre och värre eller verkar det ha stannat av? Har ni nät bakom putsen?

Jag skulle putsa i med någon fiberarmerad puts, helst ner till nätet om det fanns något.
 
Thiger skrev:
Har sprickorna blivit värre och värre eller verkar det ha stannat av? Har ni nät bakom putsen?

Jag skulle putsa i med någon fiberarmerad puts, helst ner till nätet om det fanns något.
Den stora sprickan i fasaden tycker jag inte blir större men visst det kommer små sprickor jag inte direkt känner igen. Förmodligen något som kommer efter dålig lagning av ägaren innan😞
I sockeln har det garanterat blivit fukt o nu spricker det upp, hör att det är typ ihåligt bakom. Till 99% säker att huset inte är nätat. Tror du det är lönt att jag knackar ner sockeln innan jag ska på fasaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.