Hej, hoppas att ni kan ge mig en bra, stabil och rolig gung/lekställning till vår lilla baksida. Skulle vilja sätta en balk där vi kan sätt i fästen för gungor, romerska ringar, trapets etc mellan vår egen och grannens bod på ett avstånd på 4m. Bor i mittenradhus varav grannen ena sida av deras bod gränsar till vår tomt. Är det möjligt?
 
Ska det gungas med t.ex. kompisgunga behöver du stabilitet främst i vertikalled, men även i horisontalled. Jag har en överbliven träbalk, cirka 55 x 180 mm (inte standardmått eftersom den antagligen är från 60-talet!) som fungerar bra i båda ledderna med kompisgunga på mitten. Spännvidden är knappt 4 meter. Infästningen är den stora utmaningen. Jag antar att du möter väggarna vinkelrätt med änden av balken/röret som gungorna ska hänga i, eller hur? Jag tror att trä är enklast att arbeta med, och en 45 x 160 mm borde räcka långt. Skulle den böja sig åt sidorna när det gungas som värst kan du slå på en 45 x 45 på ena sidan. Limma och skruva den (eller skruva tätt) så styvar den upp huvudbalken åtskilligt.

Infästningen gör du med en bra balksko på respektive fasad. Exempel:
http://www.joma.se/byggbeslag/balkskor/balksko-kombi

Skruva lite onödigt mycket, för du vill inte att det ska röra på sig. Börjar det glappa trillar balken ner förr eller senare och den är tung för ett litet barnhuvud... Inspektera ofta! Kan du så avpassa infästningen så att den sker i en regel i respektive fasad, men det kanske inte går att avgöra i ditt fall.

Krokar eller liknande för att hänga gungor mm i hittar du överallt. Jag har låtit överbliven längd på rep eller kedjor gå över och runt balken i en "ögla" så att om upphängningen (som ju sker i underkant av balken) skulle släppa så trillar inte gungan ner mer än en liten bit. Kanske overkill, men det är mina ungar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.