Renoverar badrum på entréplan med källare en våning ned. Efter att ha bilat en del så sitter armeringen ovanför gamla avloppet.

Frågan är vad göra nu. Såga av armeringen känns helt fel. Spännvidden är ca 170 cm dvs det står källarväggar under. Ska försöka slå sönder befintliga avloppet så får vi se om det går att få dit nytt utan att kapa armeringen. Andra förslag?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är armeringen en del av det du själv gjort eller gammal? Eftersom den är över det gamla avloppet antar jag att den är ny. Betong armeras för att klara draglaster och eftersom detta är i ett hörn har du mycket lite sådana krafter. Samtidigt är det svårt att säga utan att veta mer om konstruktionen. Jag skulle ha borrat upp ett par små hål för att få veta exakt var hålet ska vara och sedan kanske det inte visar sig vara så mycket armering som måste kapas. Förresten gör armeringen som syns ingen nytta alls eftersom den är i ovankant på betongen och där har du inga dragkrafter...
 
Hej, tack för svar, det visade sig också vara armering under avloppet och de klarar jag att behålla. Har kapat två järn över avloppet och får nog in nytt avlopp nu. Så tror det ordnar sig.
 
fb35523 skrev:
Är armeringen en del av det du själv gjort eller gammal? Eftersom den är över det gamla avloppet antar jag att den är ny. Betong armeras för att klara draglaster och eftersom detta är i ett hörn har du mycket lite sådana krafter. Samtidigt är det svårt att säga utan att veta mer om konstruktionen. Jag skulle ha borrat upp ett par små hål för att få veta exakt var hålet ska vara och sedan kanske det inte visar sig vara så mycket armering som måste kapas. Förresten gör armeringen som syns ingen nytta alls eftersom den är i ovankant på betongen och där har du inga dragkrafter...
Nu tror jag du skriver utan att veta vad du pratar om. I en vanlig platta på mark som inte är pålad så har du oftast dragkrafter eftersom att du har trycket från väggar och tak ute i ändan på plattan så blir högsta punkten i mitten med dragkrafter som följd. I en pålad platta är det tvärtom du har drag i underkant pga att marken under plattan sjunker medans kantbalken står kvar på pålarna.

Nu till TS fråga, du kan kapa armeringen i överkant för att byta rör men du måste ersätta den med ny innan du gjuter igen det hela igen. Förslagsvis genom att injektera nya järn på var sida om spåret och naja ihop dom i mitten. Borra 150mm in med rätt storlek på borren rengör och använd injekteringsmassa tryck i järnen låt stelna.
 
Matti_75 skrev:
Nu tror jag du skriver utan att veta vad du pratar om. I en vanlig platta på mark som inte är pålad så har du oftast dragkrafter eftersom att du har trycket från väggar och tak ute i ändan på plattan så blir högsta punkten i mitten med dragkrafter som följd. I en pålad platta är det tvärtom du har drag i underkant pga att marken under plattan sjunker medans kantbalken står kvar på pålarna.
Nu var det väl en källare under, eller hur? :) Platta på mark är en annan femma, precis som du skriver.
 
Precis, källare under. Pratade med en firma jag tänkt ta in för renoveringen men som nu bara gör lite jobb. De sade de hade kapat av alla järnen och satt nya. Det vågade nu inte jag utan kapade två och borrade in två nya.
 
fb35523 skrev:
Nu var det väl en källare under, eller hur? :) Platta på mark är en annan femma, precis som du skriver.
Det behövs överkantsarmering i valvarmeringen också.
 
Kan/vill du dra avlopp i källartak? Då är ju saken biff! Annars är det ju bara att knacka å lägga nytt. Kanske att du får några skarver till men det är ju skit samma.
 
Precis, det blev en del skarvar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.