Behövs det verkligen, det är väl inte en glass i solen?
 
Två kan möjligen vara motiverat, en stor och en liten.

På de slipar jag använt kan man byta slipskiva så man slipper köpa ny vinkelslip när skivan är slut :D
 
Det billigaste håller inte alls.

Vi brukar handla metabo som ör i lagom prisklass och håller bra, dom dyrare håller inte längre i miljön som den ibland utsätts för. Ibland behöver ni ner i utgödslingar och kapa och laga och skit tål inga maskiner.

I verkstaden har vi blåa Bosch, både lilla och stora. Dom ligger lite bättre i handen och smartare design.

Allt beror på vad du ska använda den till, metabon ligger nästan lika bra i handen som boschen.

Det som gör stor skillnad är vilken kapskiva du använder, rätt skiva till rätt sak.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Metabo funkar alldeles utmärkt, dock har milwaukee lite mindre handtag vilket kan vara klokt att tänka på om man har små händer. I övrigt håller jag med resten av gänget - köp inte en av de billigaste. Du kommer bara att bli förbannad på dig själv för att du var dumsnål när den rasar 😊
 
Den blå Borschen ni föreslog i början gillade jag, lätt, billig. Kommer använda vinkelslipen till att göra bla en kniv och andra roliga grejor.
 
Jag tänker att vinkelslipen är en av de farligare verktygen i arsenalen. Därför känns det befogat med något som har kickbackskydd, tex många blå Bosch.
 
Jag lade idag en beställning på en Makita 9565C på Proffsmagasinet.se för 792:- +moms. 125mm och 1400W kändes prisvärt med pågående kampanj som varar tom 15/5, tror jag.
 
Jag har en billig Lidl vinkelslip, den används ofta. Trodde den skulle ha dött nu men den verkar ganska robust. Jag vill gärna ha flera så jag letar begagande proffsmärken.
 
Jag skulle vilja prova en Narex vinkelslip, någon som har tips om hur man får tag i en med Systainer? WWW.narex.cz. Märket ägs av samma företag som Festool mm.
 
Mikael_L
Fixar_Krille skrev:
Jag har fem vinkelslipar så jag byter bara skiva när den är slut. SÅ MITT FÖRSLAG ÄR KÖP TVÅ BILLIGA.
Om man använder vinkelslip relativt ofta och byter mycket mellan kapskivor och tjocka slipskivor kan det helt klart vara motiverat att ha minst två slipar.
Min erfarenhet av tjockare slipskivor är att de som regel har en del märkbar obalans när man just bytt, som efter en liten tids slipande försvinner. Och då känns det alltid lite tråkigt att behöva byta till kapskiva lite snabbt för något och sen tillbaka med den tjocka skivan och på nytt ha en skakande slip ett tag igen.


Jag har bara en vinkelslip (en Hitachi 125mm, helt utan några direkta finesser) som jag tycker är helt OK, men jag kör vinkelslip så sällan, och tjocka skivor ännu mer sällan så jag tänker inte låta den knappa platsen i garaget bli upptagen av en till nästan oanvänd maskin. :cool:

Hitachin är helt OK, men jag skulle antagligen vara precis lika nöjd med en Metabo, blå bosch, Makita eller något sådant.
Metabo har väl varit kungar på vinkelslipar förut? Men är det någon som vet om sakerna är lika bra idag?
 
Jag har/hade en biltema, den höll flera flera år i verkstaden. Den dog i år när jag kapat 50 tegel till fasadtegel och betongplattan till gamla farstun, inget hade överlevt.
270 kr så bara att kasta och köpa nästa för utomhusjobb
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vinkelslip--2000020964/

Inne i garaget har jag sökt länge för att hitta den smäckraste då jag skruvar i bilar, blev en grön Bosch som kompisen haft en likadan länge. Ca 800kr från tyskland
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=606130

Det beror ju på vad och var du använder den
 
Hitachi har jag bra tankar om, farsans är från tidigt 90 tal och funkar än idag...
 
Mikael_L
Jag har förövrigt haft två st B&D vinkelslipar (115, eller 125mm , minns inte idag). Båda gick sönder efter relativt lite användning. Det var på den tiden jag själv fortfarande trodde att black & decker var bra sker. :surprised:

Efter dessa var jag utan vinkelslip i några år.

Sen blev jag med Hitachin lite av en slags slump, men i en tid i livet då jag inte hade garage eller möjlighet att ha en park med verktyg, men däremot hade jag viss tillgång till ett utrustat garage så en kompis fick långtidslåna (flera år) Hitachin, samt lite andra verktyg.

Sen behövde jag en vinkelslip lite snabbt och kompisen med min vinkelslip var 50 mil bort, så jag köpte en för typ en hundring (något svagt minne av 85:-, kan det vara sant??) på typ Rusta, mekonomen eller något. En riktig ful, tung, svag kina-maskin med fult obearbetat gjutgods i vxl-huset och ett ljud som fick en Boeing 747 att bli grön av avundsjuka.

Jag gjorde det lilla jobbet jag skulle göra då med den, den lät för hemskt och skakade för hemskt. Och jag vet faktiskt inte idag var den tog vägen. Kanske ställde jag den nerbäddad i en korg utanför någons dörr och ringde på och sprang ...? ;)



Skulle jag köpa en idag så skulle jag kolla lite på detta med mjukstart, konstantfartselektronik och kastskydd. Men jag tror inte att jag skulle betala någon väldig massa pengar för det, det är ändock ett väldigt burdust verktyg det här.
Men jag har för mig att man får några sådana här finesser för endast någon enstaka hundring extra, och det skulle det ju kunna vara värt.
 
Redigerat:
Vad gjorde kompisen med vinkelslipen 50 mil bort? (y) Vilka olika sorts skivor ska man ha slip, kap mer?
 
Det är bra att ha både vanliga kapskivor, men jag gillar mer och mer de tunna plåtkapskivorna också. Sen är en vanlig slipskiva bra att ha. Biltemas skivor håller OK kvalitet tycker jag.

Ska du kapa sten så är diamantskiva da shit. Skippa vanliga stenskivor - du har snart tjänat in merkostnaden på en diamanttrissa.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.