Tanken är god, men köp en med sladd, en vinkelslip drar ström, ska du kapa några grövre bitar blir man bara irriterad när batteriet tar slut, och dom batteridrivna är inte i närheten av samma styrka som en med sladd även om det är billigaste modell.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Tanken är god, men köp en med sladd, en vinkelslip drar ström, ska du kapa några grövre bitar blir man bara irriterad när batteriet tar slut, och dom batteridrivna är inte i närheten av samma styrka som en med sladd även om det är billigaste modell.
Okej, bra tänkt, har du någon att rekommendera av detta slag?
 
Verkar bra, vad ska jag titta efter i en vinkelslip?
 
Att det är lätt att justera sprängskyddet.

Det är ju inga precisionsmaskiner utan det brukar mest vara hållbarheten och hur bra de klarar aggressivt damm som skiljer. Sånt ser man mer på prislappen än på maskinen.

Sedan finns ju med eller utan finesser som mjukstart, varvtalsreglering och vibrationsdämpning där man själv får avgöra vad man vill betala för. Själv har jag aldrig sett någon finess med varvtalsreglering eftersom jag ändå alltid kör mina vinkelslipar på full fart.
 
Okej, det enda kravet jag har riktigt är att det ska vara lätt att byta de olika hjulen och att många olika hjul ska passa men kan tänka mig att det är samma på alla.
 
Att byta skiva är nog ungefär lika enkelt på alla. De billigaste håller riktigt dåligt... mitt bottenrekord var ungefär 10 minuters effektiv användning innan ras. Den kom från Rusta. Sedan blev det en blå Bosch.
 
Det enda du behöver kolla på för att kunna byta skiva snabbt är att dne har låsbar spindel, men det har nog så gott som alla.
Håller med om att det måste vara enkelt att justera sprängskyddet. Det är snudd på det viktigaste med en vinkelslip, förutom att den ska hålla för att man använder den.
 
Jag har en blå Bosch som nu är närmare 25 år, låter lite illa om snäckväxeln men fungerar utmärkt annars. Den har fått slita hund många gånger och är inte särskilt väl omhändertagen. Den är jag mycket nöjd med men jag vill minnas att det var en tråd här för inte så länge sedan dör Bosch vägrade åtgärda på garantin för något som maskinen nog borde klarat. Minns dock inte detaljerna, du hittar nog tråden om du söker :)
 
Har misshandlat metabos lilla under många byggnadssmidesjobb. Dem håller än så när som ett och annat kolbyte.
 
Ni verkar vara rätt överttfade, blå Bosch blir det nog.
 
Jag har aldrig använt Metabos vinkelslip men Metabo gör generellt väldigt robusta grejor. Aldrig värst eller snyggast men alltid välfungerande och slitstarkt.
 
Jag köpte ryobis med sladd på jula när jag ville kapa ett gäng armeringar. Medföljande skiva tog slut fort, men var väl förväntat.
 
Jag har fem vinkelslipar så jag byter bara skiva när den är slut. SÅ MITT FÖRSLAG ÄR KÖP TVÅ BILLIGA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.