Enligt min mening är enheten runt diskamskinen nu väldigt snyggt. De dubbla 30cm dörrarna harmonierar väl med 60 cm toppskåp. Symmetriskt och med lite lite spänning. Däremot är spisväggen rörig. Det finns inte mycket att göra åt det eftersom många maskiner samsas på en liten yta och ni sannlikt förderar en spiskåpa.

Personligen skulle jag byta bort fläktkåpan mot väggskåp + diskret fläkt för att få några enhetliga linjer där.
 
Alltså, jag menar att överskåpen och toppskåpen är olika höga, även om alla är 60 breda så är den undre raden 70 cm hög och den övre raden 35. Därför blir luckorna ändå olika. Om du stör dig på att det bara får finnas lika stora luckor horisontellt så borde det också störa att skåpen är olika höga. (Även om jag tycker att det ser helt OK ut.) Det var det jag menade med att det verkade som att du hakat upp dig lite just på luckbredden ;)

Jag bröt upp ett 60-60-60 paket genom att välja 50-70-60 både på bänk- och överskåp. Kan låta konstigt, men jag blev tokig på alla 60 och 30 luckor så jag var helt enkelt tvungen. Och så just det där med en 60-lucka ovanför diskmaskinen, det är sånt man bara önskar sina allra bittraste fiender ::)

Jag tror att det blir bra i ditt kök eftersom det nu inte finns några stora 60 luckor utan enbart 'halva' luckor, antingen 'stående' 70x30 eller 'liggande' 35x60.

Det där med diskhon, dels ser det lite oavslutat ut med en ho på kanten, dels om hon är helt till höger, så är det svårare för två att jobba. En kommer att hamna i hörnan. Och det är också lite svårt att skilja på funktionerna. Om du hade 60 cm fri arbetsyta för lökhackning osv. till höger och 60 cm arbetsyta med ett uppmonterad diskställ på vänstersidan (om du är högerhänt) så tror jag att det blir ett mera harmoniskt kök med tydliga funktioner. Det kommer ändå att vara möjligt att jobba på vänstersidan. Även om man har diskmaskin finns det alltid en och annan grej man diskar i handen eller som står på bänken och väntar på bättre tider. Du kommer bland annat att vilja ställa kastruller på vänstersidan när de är på väg från spisen till diskhon eller matbordet. De kommer att 'störa' delar av den fria arbetsytan.

Jag har inte fått upp mina skåp ännu, köket är urblåst sen igår och jag väntar på leverans, (lever på mikromat) men jag tror att jag kommer att trivas jättebra. (Det är inte Ikea, det skulle inte gå i mitt kök.)
 
Inget diksställ på små arbetsytor. Skaffa diskskåp! Ikea i Finland förmedlar diskställ till sina överskåp.
 
Hade också från början tänkt ha frihängande fläktkåpa, men kom fram till att jag ville ha så mycket skåp som möjligt för förvaring i mitt kök så det blev så här istället. Jag är jättenöjd och den fungerar bra. (Tror det är lite "mode" just nu att ha frihängande fläktar). Angående inbyggda diskställ så hade jag också tänkt ha ett sådant, men ändrade mig på grund av att man även då missade förvaringsutrymmen. Den finns ju ställ att fästa på väggen så att man får kvar bänkytan under. ;)
 
  • DSCN0722.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Guns skrev:
Hade också från början tänkt ha frihängande fläktkåpa, men kom fram till att jag ville ha så mycket skåp som möjligt för förvaring i mitt kök så det blev så här istället. Jag är jättenöjd och den fungerar bra. (Tror det är lite "mode" just nu att ha frihängande fläktar). Angående inbyggda diskställ så hade jag också tänkt ha ett sådant, men ändrade mig på grund av att man även då missade förvaringsutrymmen. Den finns ju ställ att fästa på väggen så att man får kvar bänkytan under. ;)
Vi tänker likadant, märker jag.

Gröna kylskåp var moderna 1979. Plåtkåpor är det 2006.

Väldigt snyggt kök !! Valde du en utdragbar fläkt ?? Jag har valt en fast, jag tror att jag kommer att glömma att dra ut den ändå.

Jag skippade ett inbyggd diskställ för att jag var rädd att fukten så småningom ska skada stommarna. Det är ju oundvikligt även om det är bra kvalite. Jag ska ha ett diskställ på väggen och en heltäckande rostfri diskbänk så jag slipper skarvar.
 
Lillbjorn skrev:
Inget diksställ på små arbetsytor. Skaffa diskskåp! Ikea i Finland förmedlar diskställ till sina överskåp.
Finns faktiskt att köpa här i Sverige också. Såg dem på www.smarthem.se

// WM
 
Wintermute skrev:
Finns faktiskt att köpa här i Sverige också. Såg dem på www.smarthem.se// WM
Det där är ju inte en så dum idé men jag vet inte riktigt varför man inte hellre skulle ha en väggmonterad lösning.

Wintermute: Gibson-fan, måhända?

Guns: Snyggt kök! Visst är det mode med frihängande kåpor och visst förlorar man skåputrymme, men det ger ju också en "luftighet" i rummet som kan vara värt en hel del - speciellt i ett litet kök som mitt.

Lillbjorn och Fagerborn: Tack för all konstruktiv kritik! Kom gärna med mer konkreta förslag på ändringar. Sitter hä hemma oh sliter mitt hår. Man vill ju gärna komma igång någon gång också, bara börjsa bygga (vi har planerat väldigt länge nu).

Ms_Smirk: Inte alls en dum idé med en avställningsyta. Man borde ju kunna bygga den av en täckskiva, som ett klaffbord.
 
Wintermute skrev:
[quote author=Lillbjorn link=1138980560/0#17 date=1139342854]Inget diksställ på små arbetsytor. Skaffa diskskåp! Ikea i Finland förmedlar diskställ till sina överskåp.
Finns faktiskt att köpa här i Sverige också. Såg dem på www.smarthem.se

// WM[/quote]

Vad bra! Om man bygger in diskställen i skåpet som Smarthem föreslår på bild, blir det inte riktigt bra. Istället för fast bottenskiva ska man ha antingen en droppskiva med hål (ventilation + leder droppvattnet till diskhon) eller så har man inget bottenskiva utan tallrikshyllan placeras lite lägre.

Diskskåp ger bra med förvaringsutrymme. Vardagsporslinet får plats där utan vidare: mattallrikarna, vattenglasen och kaffemuggarna och ändå blir det plats för kastruller, träslevar, stora plastbyttor och annat som man väljer att handdiska då diskmaskinen är full. Och vad underbart att ha någonstans att självtorka det gulddekorerade finporslinet efter släktkalaset!

Jag vet då jag har vuxit upp med denna eminenta 40-talsuppfinning.

Synliga diskställ, urgh!
 
n0ir > I går kväll när jag skulle somna låg jag och tänkte helt förutsättningslöst hur jag skulle göra om jag hade ett kök som ditt och ville handla på ikea:

få se om du hänger med annars kan jag göra en skiss och skicka:

från vänster till höger;
k/f med toppskåp längst till vänster.
därefter ett vanligt vänsterhängt 60-skåp (bänk, över och topp)
därefter ett 60-skåp med häll och ugn under samt fläkt över. (helst en platt fläkt med skåp).
därefter drar jag ut 60-lådskåpet så det kommer i samma rad som hällen :surprised:
därmed uppnår man en brygga mellan arbetsbänken vid hällen och vid diskhon.
(du får då drygt 1 meters arbetsyta till vänster om diskhon om du vänder dig 90 grader).
arbetsbänken kapas diagonalt de yttersta 20 centimetrarna.
diskhon sätts i ett skåp som är 120 cm brett med de innersta 60 cm. dolda.
diskmaskinen till höger om diskhon.
över diskskåpet längst in: över- och toppskåp 60 cm breda hela luckor.
över diskskåpet direkt över diskhon: överskåp med dubbla 30 luckor samt 60 cm toppskåp.
över diskmaskinen: mikro samt toppskåp 60 cm brett.

de 20 centimetrarna från luckornas högersida ut mot den öppna ytan, där kan du tillverka små hyllor och ställa praktiska burkar.

man kan få 120 cm breda diskbänkskåp som går in under en hörna (kanske inte just på ikea dock). myresjököks stommar hade jag i ett tidigare kök och ikeas luckor passade som hand i handske i deras förborrade hål. du kan också köpa ett 80-skåp på ikea och montera en 60-lucka men det är inte optimalt. (man sätter luckan på vänstersidan m.hj.a. en stolpe.)

vill du ha en frihängande fläkt kan du laborera lite med en 10 cm. passbit mellan skåpet till vänster om hällen och häll / ugnsskåpet så fläkten inte hamnar direkt intill överskåpet. du skulle kunna sätta in samma passbit (för symmetrin) till höger om hällen, då får du bara 40 cm breda luckor, men om du väljer utdragsskåp till vänster om hällen så är det också sätt att få lådor / utdrag.

fördelar: en sammanhängande arbetsyta.
goda avställnings- och arbetsytor till vänster och höger om båda häll och diskho.
ugn under fläkt och häll och inte direkt intill kyl/frysen.
du får tre enheter med maskiner i rakt nedstigande led, inte tre en halv som tidigare.

nackdelar: tar lite mer plats. (men det skulle en klaffskiva också göra.)
du måste kanske ringa en myresjöförsäljare och beställa ett diskskåp ''eftersom ditt befintliga är fuktskadat och måste bytas ut''.
 
Här är förslaget.
utdrag, ugn och lådor ska naturligtvis vara under arbetsbänken, därför ser det ut som om arbetsbänkens diagonala skärning hamnar helt konstigt. hoppas du kan föreställa dig tanken enligt beskrivningen ovan.
 
  • frslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow, tack för engagemanget och ansträngningen! :)

Vi funderade faktiskt på att bygga ut den vänstra delen på sättet du beskriver, men vi trodde då att det skulle gå ut över rummets volym (köket är litet och smalt). Får ta en funderare till!

 
Varsågod. Jag har ju brottats med allt det där själv också.

Du behöver ju inte bygga ut bänkskivan i 60 centimeters djup längs kortväggen, det kan ju räcka med kanske 50-55 centimeter, jag tror inte att det kommer att upplevas som trångt. Man använder sällan de innersta 10 centimetrarna på bänken.

Men det är sant att det inkräktar lite grann på rummets yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.