Hej,

Behöver köpa en stege. Jag behöver en totallängd om ca 8 m och även en enkellängd om ca 4 m. Ser flera möjliga varianter här - en utskjutbar stege kombinerat med en enkelstege, en utskjutbar stege som jag även använder som enkelstege, eller en kombistege som jag även använder som utskjutsstege och enkelstege.

Har kikat på Skeppshultstegen. Mest för att de råkar ha deras enklare variant på byggmax som jag har gångavstånd till.

3 alternativ som jag har hittat:
Skeppshultstegen standard 8,8 m (ca 3000 kr med breddare)
Skeppshultstegen proffs 8 m (ca 4000 kr med breddare)
Skeppshultstegen proffs kombi 8 m (ca 4400 kr med breddare)

Någon som har erfarenheter av en eller flera av dessa att delge som kan hjälpa mig i valet?

Jag kommer inte att använda stegen jätteofta. Behöver komma upp på taket och nå fasaden när det behövs för målning eller annat. Kan även köpa Scando eller Wibe om de skulle vara mycket bättre?

Tack på förhand!!
 
Har du 7m till takfoten?
Jag brukar inte vilja ha ut min stege mer än max 60-70%, efter det tycker jag det blir för vinligt.
På den höjden är det rätt otrevligt med vingel, så utav den anledningen en längre stege. Mer överlappning i sektionerna som stabiliserar.

Sen vet jag inte hur kraftfull ramprofil skeppshultstegen har, men priset kan nog indikera att den inte är så kraftfull.
Så ska du göra mycket arbete på hög höjd är det nog att föredra en kraftigare.
Alt att investera i en ställning.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Prova att bära stegen, en del har U profil vänd utåt, en del inåt, en del H profil vänd inåt/utåt.

Vibe har U profil vänd utåt, och inga vassa kanter som skär in i axeln el handen när man ska bära stegen.

Ska du bara bära den runt ditt eget hus kanske det saknar betydelse.
 
  • Gilla
Tosse och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar!

Jag har 7,5 till högsta punkt på fasad. 8 till gavelspets. Men jag lär väl inte ställa stegen mot vindskivorna?

Läste någonstans att 75 grader var lämplig vinkel. Skulle då ge 7,8 m stege för 7,5 m höjd.

En Wibe 8000 8,1 m går på ca 4000 med stegfot. Det kanske är ett vettigt köp?
 
En 8,1m stege utdragen till max, eller närapå kommer vara en svajig upplevelse, precis som Corre redan skrivit. Förutom att lite extra överlapp i skarven betyder att stegen blir stadigare om den inte dras ut till max så påverkar den högre egenvikten i längre stegar stabiliteten väldigt positivt också. Mot det talar att vanliga tvådelade stegar (jag gillar inte ordet "utskjutsstege" för dessa stegar eftersom det för mig som brandman är något helt annat) blir väldigt tunga och ohanterliga i längder från 6-7m och uppåt, eftersom de måste skjutas ut innan de reses. Jag hade gått på en mer hanterbar stege som räcker till allt utom gavelspetsarna och hyrt ställning eller skylift den dag jag behöver upp på gavelspetsen.

Stegfot anser jag vara ett otyg. De fungerar om man har absolut platt underlag, typ inomhus. Ute ska du ha nivåutjämnande säkerhetsben, och om du har väldigt ojämn mark, det ledade förlängningsbenet. Precis samma funktioner, fast betydligt kraftigare, använder räddningstjänsten på utskjutsstegar upp till 16m längd. Det fungerar mycket bra nästan oavsett hur ojämn marken är.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Kollade lite till på Wibes hemsida. Det jag kallar utskjutstege säljer Wibe nu på konsumentmarknaden under namnet "hisstege". Förvisso bara tvådelad, men med en hisstege kompletterad med säkerhetsbenen så har man en mycket kompetent stege för höga höjder. Om du absolut måste nå gavelspetsen, satsa på den kombinationen istället.

Jag har länge undrat varför Wibes kunskap om stegar för räddingstjänsten inte spillt över på stegar för konsumentmarknaden eller byggmarknaden, men nu verkar det faktiskt gjort det. Både "hisstegen" och säkerhetsbenen visar det.
 
  • Gilla
Tosse och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte Skeppshultsstegen 8.8 meter på Byggmax som har mycket bra pris på denna stege. Köpte även original stegfot och målarpaket. Sammanfattat är jag mycket nöjd till det här priset men som PNO skriver blir det jobbigt men stegfot om inte underlaget är jämnt (går ju att palla under). Målarpaketet tycker jag är prisvärt. Dock är stegen ett monster att hantera och svårt att hindra att falla. Har du mer pengar så försök få tag i en lättare. Jag har ungefär 7 meter till nock och då är den OK stabil med mina 120 kg. Det jag saknar mest är ett justerbart stödben, skall försöka hitta ett sådant då jag har sutterräng.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Stort tack för alla svar hittills! Jag ska fundera ett varv till. Får intrycket av att en 8-metersstege kanske inte är så dumt ändå, men att jag ska räkna med att den är lite svajig de få gånger jag behöver komma högt.

Oftast behöver jag inte riktigt den höjden för att t.ex. rensa hängrännor och då tjänar jag stabilitet på extra överlapp och vikt?

Hisstegen verkar ju finurlig, men den övertrasserar min budget å det grövsta... :)
 
Hornbach hade väl något erbjudande på stege den här veckan? Värt att kolla.
 
Jag gick ner till byggmax och kände på dem. 8,8 m-stegen kändes väääldigt lång och otymplig redan i indraget läge.

Jag nöjde mig med en 6,8 m Skeppshultstege. Jag når i alla fall alla fönster från den och får väl följa era råd att köra en annan lösning om jag måste ända upp till gavelspetsen.

Tack igen för alla kommentarer!
 
  • Gilla
LarsEriksson42 och 1 till
  • Laddar…
6,8 m Skeppshultstegen fungerar alldeles utmärkt. Inga problem ens för mig som är höjdrädd att ha den fullt utdragen. Okej att manövrera. Stegbreddaren är självklar till. Enda kruxet är spärren för utdraget som är väldigt trög att trycka ut.

Jag har nått allt på huset för målning utom en gavelspets där jag fick bygga en liten ställning.
 
  • Gilla
LarsEriksson42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.