Tapeten är en special tryckning bara för oss så den finns inte att få tag i tyvärr.
Roligt att få en alldeles egen tapet! Den är mycket vacker.

Vi håller på att leta en lämplig tapet till det vi kallar "förmaket". Det är svårt att hitta någon som passar eftersom vi har en hel del tavlor som ska upp. Det är lätt hänt att det blir ett för rörigt intryck med för mycket mönster på tapeten.
 
Oh vilka underbara bilder!!

Vi kanske borde starta en bildtråd som samlar de bilder som postats från gamla hus?
Harrieth - har inte du några bilder på ditt borgmästarsommarhus?
// Linda
 
Vi jobbar på bred front! :)
jag är fåfäng och det är inte så roligt att visa halvfärdiga projekt.

Men visst, jag ska ta kameran och fota lite grann.
 
W
Detta e ingen bra bild på det jag ville visa men det får gå ändå. radiatorerna har installerats och de e så vackra tycker vi. En grym skilnad mot skiten vi slet ut.
 
Wester:
[Detta e ingen bra bild på det jag ville visa men det får gå ändå. radiatorerna har installerats och de e så vackra tycker vi. En grym skilnad mot skiten vi slet ut.
/quote]
Jättefina! Själv letar jag fortfarande innerdörrar - nya i gammal stil till vettigt pris och kvalitet... Dörren som syns på bilden är den ny eller? Vad är det för dörr?
Tapeten är en special tryckning bara för oss så den finns inte att få tag i tyvärr.
. Tapeten är jättefin! Själv har jag en gammal tapet från 1910 som jag skulle vilja nytrycka men det är ju så himla dyrt...Vad kostade er om man får vara näsvis och fråga?
 
W
Dörren är orginal men nymålad. Som tur var hade vi alla dörrar kvar, dock i varierande skick. En del låg i uthus andra var dörrar på uthusen.
Tapeten var rätt dyr, tror den kostade ca 9-10 tusen för 5 rullar men när man räknar på vad man lägger ner i varje rum så är det inte mycket och det e ju det som syns så vi tyckte inte det var något att tveka på.
Tror det kan vara svårt att hitta nya dörrar till vettigt pris som håller bra kvalitet, antagligen billigare att köpa begagnade.
 
Ja förmodligen vore det bästa gamla dörrar... dessvärre har vi dörrmått 8x21 (vi bygger i brist på gammalt hus nytt i gammal stil), vilket man inte tydligen hade förr... alla jag hittat är ca. 9x21 och sedan ska det vara åtta likadana...
Er dörr har presis den typ av profil jag tycker är vacker-nuförtiden ska det vara så mycket frästa spår.
10 000 för ett rum kan jag också tycka att är väl värt...har dock en sambo också ::)
 
Det behöver inte bli så dyrt att beställa spegeldörrar i trä hos ett snickeri. Vänner till oss har gjort det till sitt nybyggda hus i gammal stil. Det kostade ungefär detsamma som nya i mdf.

 
Här kommer bilder på skrap-jobb som pågår.
Hallen
Här har jag skrapat spegeldörrarna och håller som bäst på med pärlsponten.
 
  • hall_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrummet
Spisen är färdigmålad med linoljefärg och den högra delen är grundmålad. Till vänster pågår skrapning.
 
  • sovrum_spis.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket
Mycket är färdigt i köket. Det som fattas är målning och tapetsering.
 
  • kk_disk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum
Här är pärlsponten målad. Tvättstället hittade vi för 30 kronor hos Erikshjälpen och skrivbordet är köpt på loppis för ett par hundringar.
 
  • badrum_toadel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad avundsjuk jag blir :surprised: Så fint :) Vore VÄÄLDIGT kul att se en bild på baddelen oxå...
 
W
Kanon fina bilder. Varför skrapar du all pärlsponten?? Vi hade exakt samma färger i några av våra rum som du har den grönaktiga och beiga. Toaletten passar inte så bra in ;) vi körde högspolande med tank på väggen och kedja med porslinsknopp.
 
Håller med dig, Wester. Visst ska det vara en högspolande toalett!
Ska hälsa det till min man så kanske jag får min vilja igenom ::)

Jag skrapar bort all färg eftersom det är väldigt många färglager med plastfärg och gud vet vad. Färgen är dessutom sprucken längs pärlorna. Huset har ju aldrig varit uppvärmt under vinterhalvåret förut och när det nu är torr värme i huset krymper trät och färgen spricker.
Det är inget roligt arbete. Det är tur att det finns hjälpmedel såsom speedheater.

Otroligt, förresten, att trä som suttit i huset i över hundra år kan krympa så mycket. Jag målade en spegeldörr i badrummet förra hösten. På den har speglarna krympt nästan 1cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.