Jo, men nu brukar det finns en anledning till att man drar ut den genom vägg, oftast är det att om röret skulle ha gått uppåt så skulle det ha passerat rakt igenom övervåningen etc ...

Sotaren kan säga nej till imkanal i vägg om man bor i tätbebyggt område då det luktar mat i betydligt högre omfattning än om man puffar ut matoset ovan hustaken (där det blåser mera)

Vart hittar man en lågbudget hålsåg i storlek 180mm ?

Henrik
 
Några frågor:

1. Hur vet sotarn att man bygger till huset, flyttar köket och drar imkanalen genom väggen?
2. Vad har han isf. med det att göra?
3. Hur ofta börjar det brinna i en imkanal? Känns som om det krävs en HEL del olyckliga omständigheter för det.
4. Har sett massor av imkanaler ut genom väggar nu när jag själv stött på problemet, bla annat i modul hus från 80-talet. Så på den tiden måste ju sotar"mästarn" godkänt denna installation.
 
1. Ändrar man eller lägger till en imkanal så måste sotarn inspektera den ( kostar 1250:)
precis som om man installerar en rökgaskanal (kamin/öppenspis)
2. Din plikt är att följa byggnormer och att följa lagar ...
3. Det är ganska så låg brandklass på en imkanal, E15 vilket betyder att det ska kunna klara en brand i 15 min. Men eld på spisen måste ju vara en av de vanligaste brandorsakerna ?

Henrik
 
Jag vill sno den här tråden lite,

Hur gör jag för att ansöka om bygglov till en imkanal? Jag har ett jäkligt fint hål i väggen, inget utanför fasadgallret och bara tegel och puts rakt igenom. Vill dra ett spirorör och fästa med en nippel som gör det enklare för en sotare(ifall de verkligen kräver det att de ska kunna sota, eftersom jag kommer ha en böj)

Antingen fular jag mig och installerar allt själv, eller så försöker jag få det på pappret, men då vill jag veta hur jag gör.
 
Du behöver inte bygglov för att nybygga/ändra en imkanal men däremot bygganmälan. Det kommer att krävas en ifylld blankett om bygganmälan tillsammans med en mindre dokumentation av det tänkta projektet.  Dokumentationen behöver inte vara så avancerad (det är ett litet projekt men det beror på hur kinkiga de är i din kommun) - en enkel skiss som jag gjorde själv och några beskrivande rader räckte när jag bygganmälde samma sak (i Stockholm).

Det kommer dock att krävas att du har inhämtat råd från sotarmästare samt att du har en KA (kvalitetsansvarig). För ett så här litet projekt kan du sätta dig själv som KA så det är inget problem även om det är en blankett till som måste fyllas i (anmälan om KA).

Hmmm...tror också att jag var tvungen att redovisa en kontrollplan men den blev rätt enkel, jag tror i princip att jag att skrev att sotarens riktlinjer skulle följas och att fackman skulle anlitas för själva arbetet. (Fast det senare blir kanske inte riktigt sant.) Annars kan handläggaren hjälpa en att sätta upp kontrollplan men då måste man boka ett möte efter att man skickat in anmälan så då tar det ju längre tid.

Så en lämplig tågordning kan vara
1) Boka tid för rådgivning med sotarmästare
2) Ring bygglovsenheten (eller vad det heter i din kommun) och fråga vad de anser att bygganmälan ska innehålla i ditt fall, så att du inte gör för mycket eller för litet. Passa samtidigt på att beställa blanketter eller ladda ner dem från kommunens webbsajt om det går.
3) När du har fått råd och intyg från sotaren och har allt annat klart för dig, fyll i, skissa etc och skicka in.
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Kapar denna tråd för en enkel fråga, vilken metod är lättast för imkanal. Att dra den genom fasaden, taket eller ansluta till skortstenen (det sistnämnda kräver ett rör på ca 3 meter)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.