Hej!
Har nyligen köpt ett hus med halvtegel och stående panel på gavlarna.

Har upptäck att på ena gaveln sitter panelen med varierande avstånd mellan varje bräda. Det varierar mellan ca 5 cm till 15 cm avstånd mellan ytterpanelen. Detta gör att det ser illa ut och fönstret ser inte ut att sitta i mitten samt ventilerna sitter olika bredvid fönstrena.

Jag vet att detta bara är estetiskt men stör mig.. frågan är om någon vet hur svårt det är att bryta loss brädor och flytta dom så de hamnar med rätt mellanrum och om det är något att rekommendera. De ser ju ok ut från vänster fram till fönstret. Har ingen lust att byta hela panelen då det nästan är nymålat. Skulle en snickare kunna göra detta för en "billig" penning?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror ingen annan ser det du irriterar dig på. Det som verkligen syns är att dina tre vindskivebräder är skarvade på exakt samma ställe och dessutom ser rötskadade ut i den skarven.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Jovisst syns det när man tittar noga....men inte vid en snabb första titt.

Men räkna med att brädorna går sönder när du ska lossa dom så du ska nog räkna med nya panelbrädor plus arbete för snickare och en total ommålning. Definitivt inte värt det utan ge det ett par år och gör det nästa gång det är dax för ommålning.
Använd pengarna till något annat mer synligt på ditt nyköpta hus istället.
 
Nja, jag ser sånt på hus och det stör.
Till vänster ligger fodret på ett lock och till höger mellan två lock.
Med ett så markerat underfoder så stör det att spetsen inte prickar symmetriskt

Men vänd ryggen till i några år tills det är ommålning igen.

Protte
 
Protte har en poäng i kommentaren om underfoder. Du skulle kunna byta ut bara den brädan enbart och också få ett mer riktigt foder till din villan. Det som sitter där nu har lite för mycket snickarglädje över sig.
Då syns det hela lite mindre och det kan du kanske t.o.m själv kan göra.
 
Sen, beroende på var skarvarna mellan underpanelen sitter, kanske det inte räcker med att bara flytta eller byta locken.
 
saknas det bleck ovanför fönstret? Hur rinner vattnet på fasaden?
 
Nä, kolla första bilden ser du det i ovankant, det har flagnat av färg på det.
 
Blecket sitter under fodret? Där gör det ju ingen nytta.

Jag funderade på om man ändrat avståndet för att på locket att ligga lämpligt jämfört med fönsterkanten map hur vattnet rinner, men här kommer det ju rinna vatten bakom fodren på sidorna om fönstret ändå - det är verkligen ingen bra konstruktion.

Skillnaden i avstånd tycker jag inte är mycket att hojta om, men detta med blecket känns mycket viktigare.
 
Tack för svar! Ja det är nog som ni skriver att det är mer värt att göra detta vid nästa ommålning. Jag låter det vara. Vet inte om jag ger mig på att byta underfodret när panelen ändå inte sitter rätt.

Håller med om att överblecket verkar sitta fel så det ska jag se till att åtgärda. Hade inte tänkt på det, tack MathiasS!
 
Det går knappast att flytta de längre brädorna för de är snedsågade uppe vid taket och har olika längd! Bättre att låta det vara och när det är dags att byta panel görs det symmetriskt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Att som prototypen och oceanis föreslår bara byta den oerhört fula och snedsågade "snickarglädjen" skulle göra det hela betydligt mindre framträdande.
 
  • Gilla
Chungas
  • Laddar…
Lurar man sig eller är panelen under fönstret längre upp från botten än resten?

Möjligen byt det undre fodret som flera påtalat och strunta i panelen till det är dags för att måla nästa gång och ta beslutet då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.