Någon som vet vad de där sprutflaskorna man kopplar direkt på slangen ger för blandningsförhållande? Jag tänkte att man kunde återanvände Tergent-flaskan jag inköpte och blanda Ferrogent+ Urea (AdBlue) i för mossbekämning och gödning.- Men då behöver jag veta hur mycket det behöver späs i behållaren, för rätt koncentration då produkterna kommer ut genom flaskans munstycke :)
 
Också nyfiken!
 
Det står på flaskan har jag för mig. Jag gjorde samma grej med min tomma Mossa GTI (eller om det var Tak GTI). Sitter ett instruktionshäfte med flera sidor klistrat på flaskan. Pilla upp ena hörnet så du kan bläddra bland sidorna så har jag för mig att spädningen står där nånstans. Om om den inte gör det så fyll flaskan med vatten, koppla på trädgårdsslangen och fyll en 20l-hink. Får kanske tömma hinken några gånger. Men när flaskan är tom och du har koll på hur många liter som kommit i hinken kan du ju räkna fram blandningsförhållandet.
 
1 liter Mossa GTI ska enlig förpackningen räcka till 500 m2.

Järnsulfat blandas 1-2 dl per 50 m2. Det bör då motsvara 10-20 dl järnsulfat för att vattna ut till 500 m2. Det lär ju dock bli svårt att få plats i enliters dunken :)

Gissar dock att koncentrationen i Mossa GTI är betydligt svagare och de 500 m2 är kraftigt överskattat. Jag har läst att det kan vara så lite som 80 gram järnsulfat i (osäker källa).

Om man blandar i så mycket järnsulfat som kan lösas i dunken så bör man få en betydligt kraftigare effekt om man sprider detta på 500 m2.

Återkom med erfarenheter och resultat!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.