Jag har ett par gamla sektionsradiatorer som jag vill demontera och lämna in för blästring+målning och byta koppel på. Men innan jag våldför mig för mycket på dom tänkte jag bara dubbelkolla några saker:

radiator.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst är det så att det är en gänga (R10 då röret är 17 mm?) vid den blå pilen?

Och finns det några hinder för att jag kan skruva av delen vid den röda pilen?
 
Varför inte göra det enkelt och lossa vid termostaten?
 
böjen kan man ju med fördel demontera och byta ut för de kan ju bli dåliga men den stora muttern skulle jag nog låta vara om jag vore du. Risken är ju bara att den sitter som sjutton och så kanske man har börjat och värmt och hållit på och då måste den ju bort och så är plåten tunn kanske och så blir det bara pannkaka av allting.
Det är ju ingenting som blir bättre av att ta bort den heller.
 
Tack för svar! Jag ger mig på att försöka skruva bort böjen då den "måste" bort (för att kunna skruva på det tänkta nya kopplet).

Jag hade även en tanke med den stora muttern, så jag får väl göra ett försök och ta i "måttligt" och hoppas att den ger med sig; annars får jag väl skippa den idén. :)
 
varför ska du ha bort den stora överhuvudtaget?
 
Rostar verkligen det där röret? De gamla grejjorna känns vara i dimensioner som är så grova att även om hälften rostar bort så är de tjockare än nytillverkade rör... Iallafall i mitt system från ca 1930...
 
I teorin har du rätt, det är bara att gänga loss både det lilla röret och den stora muttern.

I praktiken är det... svårt.
Om inte ditt system har varit helt tätt sedan det sattes in, gissningsvis i mitten på förra seklet, så har det rostat på insidan. Lite rost lite problem, mycket rost mycket problem.

För att ytterligare försvåra projektet med den stora muttern: sektionsradiatorer är "rättgängade" i ena ändan och "felgängade" i den andra. Jag vet inte hur man vet om du håller på med ena eller andra ändan.

/ Fredrik
 
Som de andra redan skrivit: Låt den stora muttern/nippeln vara kvar. Jag har aldrig lossat en sådan så jag vet inte hur de är tätade. Men om det är tätat med lin och linolja, vilket var vanligt förr, så sitter det som berget. Risken för att något går sönder är stor. Och som Stefan72 skrev ovan: om du börjar värma och grejja med den så måste den bort.
Nä, låt den sitta.
 
Är det inte så att den stora muttern håller ihop sektionerna?
 
Inte de i plåt, de är svetsade.

Protte
 
Inte ens de av gjutjärn hålls ihop med stora muttern.

Däremot monteras gjutjärnsradiatorerna genom att sektioner skruvas ihop med hjälp av mellanbitar som är gängade på olika håll, det är nog det du tänker på.

Det är därför de kallas sektionsradiatorer.

264_6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Fredrik

/ Fredrik
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ah, tack! Trodde jag ens läste nåt om stora muttern men kanske minns jag fel.
 
Det kanske finns andra system, men detta är det som finns på tre olika typer i vårt hus.

/ Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.