J_B skrev:
Ja läser man omdömena på prisjakt för den vita varianten av frysen du är intresserad av så blir man ju avskräckt :/
[länk]

Man kanske ska titta på tyskt i alla fall, jag som gillade designen på husqvarna och att det var svenskt.
Finns ju ett par aspekter av de där omdömena att fundera på. För det första säljs Husqvarna endast via Elon, Elkedjan och Electrolux Home. Folk som köpt sin produkt via fysisk butik är mindre benägna att lämna omdömen på Prisjakt än de som handlat via nätet. Dessutom är missnöjda människor mer benägna att lämna omdömen än nöjda.

Skåpet har en ljudnivå på 43 dB(A), de flesta frostfria frysar ligger på 42-44 dB(A), inget konstigt där och alla frostfria frysar har en fläkt som fördelar kylan. Lapp med exempel på ljud från skåpen (jamande katt, knäppande och gurglande ljud mm) finns även hos Bosch och Siemens. Är säkert fler tillverkare som har liknande lappar då klagomål på ("naturliga") missljud från skåp är väldigt vanligt idag.

Mycket var inte bättre förr men ett är säkert, skåp med freon i var tystare. Frysar med manuell avfrostning likaså...
 
Svärmor och hennes gubbe var lite ekonomiska när de valde billigaste paketet som var från Husqvarna.
På 9år är diskmaskin och tvättmaskin utbytt, kyl servad, tumlare servad, frys och spis är de ända som hållt.
 
A
9-år är numera en otroligt lång livslängd på vitvaror.
 
Förstår inte varför man vill ha en display på kyl och frys? Varför är det intressant att se vilken temperatur de håller? Vi vet alla att de ska ställas på en given temperatur och om denna temperatur inte hålls så ska kyl/frys varna antingen med ljud eller med ljus när man öppnar, att detta sviktar är dessutom väldigt ovanligt. Visst kan det vara smidigt att ställa temperaturen på dörren men hur ofta gör man detta? 1 gång när man installerar grejerna? Så frågan kvarstår, varför vill man ha display på dörren?

Electrolux är vad jag förstår det största märket i Sverige på vitvaror, även IKEA säljer deras grejer, självklart kommer det finnas mer att läsa om dessa produkter. Folk brukar söka sig till forum och liknande först när det strular. Förövrigt har jag fått för mig att uppfattning om kvalitén går något enligt följande Miele > Husqvarna > Bosch > Electrolux och jag skulle gissa på att omfattningen av deras produkter ser lika dan ut men då spegelvänd.
 
snowjim skrev:
Förstår inte varför man vill ha en display på kyl och frys? Varför är det intressant att se vilken temperatur de håller? Vi vet alla att de ska ställas på en given temperatur och om denna temperatur inte hålls så ska kyl/frys varna antingen med ljud eller med ljus när man öppnar, att detta sviktar är dessutom väldigt ovanligt. Visst kan det vara smidigt att ställa temperaturen på dörren men hur ofta gör man detta? 1 gång när man installerar grejerna? Så frågan kvarstår, varför vill man ha display på dörren?

Electrolux är vad jag förstår det största märket i Sverige på vitvaror, även IKEA säljer deras grejer, självklart kommer det finnas mer att läsa om dessa produkter. Folk brukar söka sig till forum och liknande först när det strular. Förövrigt har jag fått för mig att uppfattning om kvalitén går något enligt följande Miele > Husqvarna > Bosch > Electrolux och jag skulle gissa på att omfattningen av deras produkter ser lika dan ut men då spegelvänd.
På en modern kyl och frys finns det ju en del andra funktioner som t.ex. kyler ner ytterligare när man precis ställt in matvaror alt. vill kyla dricka fort. Dessa använder jag en hel del, men har ändå ingen display för det. Jag startar de funktionerna i kylen. I övrigt ändrar jag aldrig temperatur så jag håller med om att det känns onödigt. Jag har dessutom integrerad kyl och frys vilket enligt mig är absolut snyggast.

Jag tror inte man kan ranka produkter efter kvalité så som du försöker göra. Först och främst ska du ju ha klart för dig att Husqvarna och Electrolux är samma produkter, men med olika märkning. Kvalitén rent funktionsmässigt bör alltså vara den samma. Bosch och Siemens är samma sak, det är designen som skiljer sig åt. Miele har länge legat i topp kvalitetsmässigt, men ofta ligger de efter funktionsmässigt. Det är väl främst inom områdena diskmaskin, tvätt- och tork där Miele ofta får väldigt bra resultat.

Jag har själv Siemens och Bosch på häll, ugn, mikro och fläkt. Min inbyggda kyl, frys samt diskmaskin är faktiskt IKEA:s egna (Electrolux) vilka fungerar bra än så länge. Just diskmaskinen (Välgjord) kan ju köpas från antingen IKEA, Electrolux eller Husqvarna. Skillnaden ligger i priset och märkningen. Fördelen att köpa via IKEA är att du har längre garanti.
 
falkn skrev:
På en modern kyl och frys finns det ju en del andra funktioner som t.ex. kyler ner ytterligare när man precis ställt in matvaror alt. vill kyla dricka fort. Dessa använder jag en hel del, men har ändå ingen display för det. Jag startar de funktionerna i kylen. I övrigt ändrar jag aldrig temperatur så jag håller med om att det känns onödigt. Jag har dessutom integrerad kyl och frys vilket enligt mig är absolut snyggast.
Aha, ja har man andra funktioner som behöver sättas ofta så förstår jag det, men just det där med att den kyler mer när man nyss haft dörren öppen är en automatisk funktion om jag förstått rätt.

falkn skrev:
Jag tror inte man kan ranka produkter efter kvalité så som du försöker göra...
Nja du missförstår mig, jag rankar inte märkena utan det är den uppfattning man får när man läser tråd och och tråd ner. D.v.s andras folk generella åsikter. Självklart förstår man att ett märke inte är bäst på allt utan det handlar om specifika modeller. I vårt kök kommer vi troligen välja från Siemens och Electrolux och detta är främst baserat på funktioner vi eftersöker.
 
"Gammal" tråd, men vill göra ett inlägg om fläkten. Vår lokala säljare lobbade ganska hårt för att fläkten ska vara enkel att underhålla själv och visade hur smidigt det var att plocka loss och rengöra motorn i en Franke (vissa modeller, inte alla). Jag gillar att kunna fixa själv och köpte idén fullt ut - skönt att kunna plocka ner och inspektera hela konstruktionen och köra de rörliga delarna samt filter i diskmaskinen vid behov. Är det någon som haft en sån fläkt ett tag och kan ge ett omdöme om hur det funkar i praktiken?
 
ghoti skrev:
Är det någon som haft en sån fläkt ett tag och kan ge ett omdöme om hur det funkar i praktiken?
Har ingen men skaffar snart en Tender från Franke för att ersätta det italienska smäck som satt i kåken när vi köpte den. Pris/prestanda och möjligheterna att göra rent ordentligt avgör för mig. Har dock bekanta som har andra kåpor från Franke med den lösningen och de gillar den,
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
A
snowjim skrev:
Förstår inte varför man vill ha en display på kyl och frys? Varför är det intressant att se vilken temperatur de håller? Vi vet alla att de ska ställas på en given temperatur och om denna temperatur inte hålls så ska kyl/frys varna antingen med ljud eller med ljus när man öppnar, att detta sviktar är dessutom väldigt ovanligt. Visst kan det vara smidigt att ställa temperaturen på dörren men hur ofta gör man detta? 1 gång när man installerar grejerna? Så frågan kvarstår, varför vill man ha display på dörren?

Electrolux är vad jag förstår det största märket i Sverige på vitvaror, även IKEA säljer deras grejer, självklart kommer det finnas mer att läsa om dessa produkter. Folk brukar söka sig till forum och liknande först när det strular. Förövrigt har jag fått för mig att uppfattning om kvalitén går något enligt följande Miele > Husqvarna > Bosch > Electrolux och jag skulle gissa på att omfattningen av deras produkter ser lika dan ut men då spegelvänd.
Displayerna visar ju heller inte aktuell temperatur utan inställt börvärde.
husqvarna o electrolux är identiska bara namnet och handagen skiljer.
vad menar du med omfattningen? miele är ett marginalmärke electroluxkoncernen har väl 70% av marknaden bosch/siemens har ju då inte så mycket kvar...
 
A
Jag har själv Siemens och Bosch på häll, ugn, mikro och fläkt. Min inbyggda kyl, frys samt diskmaskin är faktiskt IKEA:s egna (Electrolux) vilka fungerar bra än så länge. Just diskmaskinen (Välgjord) kan ju köpas från antingen IKEA, Electrolux eller Husqvarna. Skillnaden ligger i priset och märkningen. Fördelen att köpa via IKEA är att du har längre garanti.[/QUOTE]

Ingen skillnad på garantier mellan Ikea och electrolux
 
A
snowjim skrev:
Aha, ja har man andra funktioner som behöver sättas ofta så förstår jag det, men just det där med att den kyler mer när man nyss haft dörren öppen är en automatisk funktion om jag förstått rätt.



Nja du missförstår mig, jag rankar inte märkena utan det är den uppfattning man får när man läser tråd och och tråd ner. D.v.s andras folk generella åsikter. Självklart förstår man att ett märke inte är bäst på allt utan det handlar om specifika modeller. I vårt kök kommer vi troligen välja från Siemens och Electrolux och detta är främst baserat på funktioner vi eftersöker.
Vilka produkter har den automatiska funktionen som kyler mer efter dörröppnande??
det är ju kontraproduktivt energiförbrukningsmässigt min uppfattning är diametralt motsatt, man låter buffrad kyla användas först och efter ytterligare en stund startar kylsystemet
 
electroluxaren skrev:
Displayerna visar ju heller inte aktuell temperatur utan inställt börvärde.
husqvarna o electrolux är identiska bara namnet och handagen skiljer.
vad menar du med omfattningen? miele är ett marginalmärke electroluxkoncernen har väl 70% av marknaden bosch/siemens har ju då inte så mycket kvar...
Nu råkar BSH vara ngt större än Electrolux så vilken marknad talas det om?
 
Även om jag inte är helt frälst i Electroluxkoncernens produkter vill jag faktiskt berömma dom för att utan tvekan ha den bästa servicen (iaf i Stockholm). De produkter som presenterades i början på inlägget är förvisso elon modeller och säljs med 5 års garanti (av elon) merparten av sortimentet säljs med 1 års garanti men med 3 års reklamationsrätt och tro mig men hos Bosch/Siemens får du aldrig igenom fabrikationsfel år 2 och 3 men där är Electrolux betydligt mer generösa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.