Jag tänkte göra det, men blev avrådd av min byggare, på vintern är det risk för isbildning på fasaden när den fuktiga luften blåses ut, (den kondenserar ju omedelbart).

Det blev en anslutning till skorstenen istället, lite längre rör, men en grej mindre att oroa sig över.

Min rekommendation är att Du snackar med lite olika köksfläktstillverkare, eventuellt någon VVS kille, kanske finns det bra grejer som eliminerar problemet.

Sotaren bör Du absolut ringa också, dom skall ju kunna komma åt att rensa i ventilationskanalerna.

Glöm inte att redovisa vad Du kommer fram till.
 
Det skiljer sig ganska mycket mellan de olikasotningsdistrikten. Jag skulle prata med sotarmästaren i din kommun om vad som gäller. De brukar ha koll på sådant.
 
hoskar skrev:
Det skiljer sig ganska mycket mellan de olikasotningsdistrikten. Jag skulle prata med sotarmästaren i din kommun om vad som gäller. De brukar ha koll på sådant.


Nu blir jag sådär trött igen. Det skiljer INTE mellan kommuner och sotningsdistrikt, samma regler gäller överallt i hela Sverige.
Dessutom är kravet på återkommande rengöring och besiktning borttaget för imkanaler i bostäder.
Läs i Boverkets Byggregler, BBR och Räddningsverkets regler, finns på resp hemsida.
 
Mike Wazowski skrev:
Men HALLLÅÅÅÅÅÅÅÅÅåååå...
Är det INGEN som dragit imkanal genom väggen?
ju, vi har köksfläkten rakt ut genom en vägg . Huset är dock inte brännbart (tegel+puts) och jag har aldrig sett istappar där ;).
gaia
 
Mitt pågående köksbygge ska få imkanal ut genom väggen. Har inhämtat råd från sotare och de stämde precis med vad Benno skriver med ett tillägg: Om det finns utskjutande byggnadsdelar t ex takfot inom en meter ovanför ska de kläs med brandskyddande skiva.
 
Benno. skrev:
Visst kan man ha en spirokanal gå rakt genom ytterväggen. 30 mm till brännbara byggnadsdelar bakom eventuell kryddhylla samt åtkomlighet för besiktning. I väggenomföringen skall det brandisoleras med 30 mm mineralull (nätmatta) och på utsidan av (trä)väggen sätts en täckplåt på distans som når 500 mm uppåt, 300 mm nedåt och 300 mm åt sidorna. Om  spiroröret böjer skall det sitta en renslucka i böjen.
Och sotaren blir glad  ;)
Skall också dra imkanalen genom väggen. Bild på hur ett sånt frånluftsdom skall/kan se ut (160mm). Länk till hur konstruktionen citerad ovan ser ut?! JAg vill inte klä in hela fasaden i plåt?!?
 
Istället för att klä väggen med plåt kan man montera en holk som gör att ventilationsröret mynnar ut en liten bit utanför väggen. Vet inte exakt vilka mått som gäller men färdiga holkar som är godkända finns att köpa. Kolla med en ventilationsfirma. Har monterat en sådan själv. Personligen tycker jag att det känns säkrare att dra ut fläkten genom väggen för att slippa en extra takgenomföring som kan läcka.
 
  • Gilla
Jawacan
  • Laddar…
>I väggenomföringen skall det brandisoleras med 30 mm mineralull (nätmatta) och på utsidan av (trä)väggen sätts en täckplåt på distans som når 500 mm uppåt, 300 mm nedåt och 300 mm åt sidorna. Om spiroröret böjer skall det sitta en renslucka i böjen.

Är det någon som snälla skulle kunna referera till ett BBR nummer eller liknande, min sotare vill ha dubbla detta avstånd till 500mm sidor och 1000mm över utloppet.

Henrik
 
Bump

ingen som har en aning om detta ?

.Henrik
 
Ja någon bild eller skiss på ovanstående montering skulle uppskattas. I vårt nyköpta fritidshus satt fläkten kopplad till ca 0.7 m flexslang som mynnade ut genom väggen ca 50 cm snett ovanför. En vanlig genomföring (plast) i väggen och ett vanligt ventilationsgaller i plåt på utsidan. Nu var allt så slitet och mus-ätet att genomföring i väggen och slangen skall bytas. Den gamla installationen har nog suttit i 10 år utan klagomål, men den nya kan man lika gärna göra så korrekt som möjligt.
 
Pratade med sotarmästaren idag, han läste inantill över telefonen.
30cm åt sidorna från rörkanten(alltså inte från centrum), 20cm nedåt, och 50cm uppåt ska vara flamskyddat (e.g. plåt eller minerit skiva)
Röret ska sticka ut 30cm från väggen, fönster eller takfot får inte vara närmare än 1m ovanför utan att kläs in.

3cm brandmatta nätat runt spiroröret.

Hoppas det hjälper någon.
 
Mike Wazowski skrev:
Håller på och renoverar på landet, i Strängnästrakten. Köket ska disponeras om helt.
Köksfläkten kommer att placeras mot en yttervägg, långt från skorstensstocken.
Är det nån som har dragit imkanal genom yttervägg nån gång?
Eftersom huset har brutet tak kommer den tänkta imkanalen komma ut cirka en halv meter under takfot. Det finns inga fönster ovanför.
Ska jag dra ett rör förbi, utanför takfot, eller räcker det med en ventil i väggliv?
Vad har sotaren att säga om det? Kan han säga nåt?
I min kommun Hallsberg skulle aldrig sotaren godkänna imkanal i vägg.
den skall dras upp på tak och sluta över nock.Dessutom vara säkert tillgänglig för sotning
i mitt fall blev det en "sotarlandgång" fram till huven. Dessutom fick jag klippa in en renslucka och montera en renslina innan han var nöjd.

Dock nöjde han sig med A30 isolering (5 cmnätmatta för brand) genom brännbart i tak och undertaket jag passerade.

Snacka med sotaren först jag hade sparat en hel del tid och svordomar på att ringa dom först och kolla reglerna.

Steffe
 
Mike Wazowski skrev:
Håller på och renoverar på landet, i Strängnästrakten. Köket ska disponeras om helt.
Köksfläkten kommer att placeras mot en yttervägg, långt från skorstensstocken.
Är det nån som har dragit imkanal genom yttervägg nån gång?
Eftersom huset har brutet tak kommer den tänkta imkanalen komma ut cirka en halv meter under takfot. Det finns inga fönster ovanför.
Ska jag dra ett rör förbi, utanför takfot, eller räcker det med en ventil i väggliv?
Vad har sotaren att säga om det? Kan han säga nåt?
En ide kan vara att sätta på ett kolfilter på fläkten och sedan sätta en paxfläkt i väggen i närheten av spisen.
 
Min kvalitetsansvarige avrådde mig t o m från att dra ut ventilation från ett badrum under takutsprånget. Den fuktiga luften skulle fara upp i takets luftspalt och hade bevisligen lett till fuktproblem där. Jag fick flytta fläkten till en gavelvägg, som jag lyckligtvis hade på samma rum.
 
larsolov2 skrev:
Min kvalitetsansvarige avrådde mig t o m från att dra ut ventilation från ett badrum under takutsprånget. Den fuktiga luften skulle fara upp i takets luftspalt och hade bevisligen lett till fuktproblem där. Jag fick flytta fläkten till en gavelvägg, som jag lyckligtvis hade på samma rum.
Varm luft innehåller en massa fukt så han har med säkerhet rätt.
att blåsa ut fuktig luft eller ha en imkanal på väggen är ingen bra lösning. Bäst är en pipa upp på tak.

Steffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.