Hej.

Är väldigt fundersam på varför mitt hus i ljust mexitegel från -66 har kopplade fönster i ett sovrum och köket som vetter norr:

20160512_093533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan man i nordlig och östlig riktning (ett annat sovrum och vardagsrum) har använt sig av vridfönster typ:

20160512_093506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har det någon logisk grund? Kan man ha gjort det för att spara pengar?

Dom kopplade är 140cm breda och vridfönsterna utan mittpost är 160cm.

Jag tycker inte att dom kopplade gör sig fel direkt, men nu när jag ska börja byta fönster så är frågan om jag ska sätta in ett stilmässigt likadant, dvs ett vridfönster med fast mittpost, eller ändra utseende så att det ser likadant ut som på södersidan.

Tacksam för input!
 
Någon tyckte kanske att den ena typen såg bättre ut men orkade/ville inte byta alla ?
Eller kom över ett par st till bra pris ?

Funktionsmässigt är det ju inte ngn skillnad direkt (förutom om dom har olika isolervärde etc etc förstås)

Kör på det du tycker är snyggast skulle jag säga :)

/K
 
Kan tänka mig två olika skäl. Antingen så är vridfönstren ditsatta senare, södersidan kanske blivit rötskadade, mer utsatta av sol.

Eller så kanske man tänkt på att förenkla fönsterputsning om ena sidan kanske går att nå från utsidan, men inte södersidan?
 
Det finns nog många troliga anledningar, jag ville mest försäkra mig om att jag inte förstör husets arkitektur med att ta bort eller lägga till mittpost.

Typen ser väldigt lik ut så jag skulle tro att alla är ditsatta -66, men det kan jag ju inte veta. Fönsterputsningmässigt så är det lika lätt att komma åt norrsidan som södersidan.

Jag tror jag tar bort mittposten på dom norra fönsterna och kör med samma modell överallt. Den sidan är insynsskyddad dessutom, så det är bara två grannar som kommer se skillnaden. Sen blir det skillnad inomhus såklart och jag tycker det odelade fönstret utan mittpost är snyggare på insidan.

Tack för responsen!
 
Jag har samma fundering, mitt hus är byggt 1975 och har kopplade fönster på tre ställen, vippfönster på 8 ställen, fasta treglasfönster på 7 ställen? alla monterade -75 i samma färg?
 
BirgitS
Jag bodde en gång i tiden i en villa byggd i början av 60-talet och där var det ett större perspektivfönster (vippfönster) i allrummet/matplatsen och ett i vardagsrummet mot gatan, men mindre vanliga fönster i sovrummen och höga, smala fönster som satt lågt i vardagsrummet mot trädgården. Man valde nog fönster efter vad man tyckte passade från insidan och inte från vad som såg bäst utifrån, typ stora .fönster där man vill ha kunna se ut mot trädgården och mindre fönster där man inte vill ha insyn som i sovrum mot gatan/grannar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
du kan ändå inte se norra och södra sidan samtidigt :)
 
  • Gilla
kaptnen
  • Laddar…
gaia skrev:
du kan ändå inte se norra och södra sidan samtidigt :)


Bästa svaret, i sann KISS-standard :)

(Keep It Simple Stupid).

Fönster beställda, det blir utan bågpost överallt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.