Bor som användarnamnet antyder i skogen men dock inte i vildmarken utan en liten by med f.n. totalt 4 familjer. Vaknade i förrgår kl 04:00 av att det lät som h-tet hade brutit ut. Detta var en flistugg som drog igång för fullt. Den stod nere på en riksväg ca:500m från vårat hus fågelvägen. Kan tyckas långt men om vinden ligger på från "fel" håll så färdas ljudet utan vidare denna sträcka. Vaknade även i går morse vid samma tid av samma flistugg.

Min fråga är om någon vet om det finns någon praxis eller rent av lag som säger när man får börja föra oväsen på morgonen.....
Skall tillägga att denna förare givetvis inte gjorde detta för att j-klas på något vis och han bad om ursäkt när jag sade ett och annat till honom.

Så detta inlägg skriver jag bara för att kolla om någon vet vad som gäller tidsmässigt för bygg/hantverksoljud som kan vara störande för grannar.

Vet att detta inlägg inte är direkt husrelaterat men hoppas ändå att det får komma med och att jag får en hint om vad som eventuellt gäller.
 
Det där är nog inte glasklart, finns nog luddiga skrivningar om "onödigt störande" eller liknande,kanske...

För hyresgäster i Sotckholmshem gäller iaf detta:
"...att inte spika eller borra mellan kl 20:00 och 08:00."
http://www.stockholmshem.se/Boende/Ansvar--Trivsel/Ordningsregler/

Genrellt brukar man väl säga att efter 22 och innan 6 bör man visa grannarna hänsyn...juridiskt vet jag dock inte...

/K
 
I städer tror jag att det finns ngn. lokal ordningsstadga som styr över störande byggnadsarbete. Entreprenadmaskinsföretagen bruka hävda att de inte får dra igång sina maskiner före ett viss klockslag, men det är typ 05.00 tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.