HEJ
har bredspacklat köket kan man måla direkt på detta det är en jämn och fin yta har sandpapprat det noga spacklet är nordjö medium spackel eller måste man tapetsera ?!?!
tack på förhand
 
eftersom det är i ett kök så skulle jag nog tapetsera innan (försäkringsfråga)men vill du inte så kan det nog funka utan bara det att ytan inte blir lika hållbar. och tänk på att du ska använda hög glans på färgen (typ glans 20)
 
ok men varför ska jag använda glans 20 ?
 
Tja!

Det är bara och köra, men använd en grundfärg första strykningen, 20 glans eller 7 glans används för att det ska va lätt att torka av men hur snyggt är det att ha? Har du en relativt ny fläkt så suger ju den upp nästan allt som kommer i dess väg... Kör du en matt väggfärg som är avtorkningsbar typ nordsjös inova eller flyggers flutex 5.
 
OK tack för hjälpen !
 
smarti skrev:
eftersom det är i ett kök så skulle jag nog tapetsera innan (försäkringsfråga)men vill du inte så kan det nog funka utan bara det att ytan inte blir lika hållbar. och tänk på att du ska använda hög glans på färgen (typ glans 20)
Vad har tapet med försäkringar att göra?
 
vet folk som har fått ett helvete med försäkringsbolagen pga att de inte tycker att jobbet är yrkesmanna mässigt utfört i ett kök om det inte är tapetserat eller dyligt. annars är det ju skitsamma.
 
Men smarti nu surrar du väl i natt mössan ;D ;D
 
smarti skrev:
vet folk som har fått ett helvete med försäkringsbolagen pga att de inte tycker att jobbet är yrkesmanna mässigt utfört i ett kök om det inte är tapetserat eller dyligt. annars är det ju skitsamma.
Annars brukar standarden vara glans 20 på väggar och tak. Jag är målare och har aldrigt hört ngt liknande. Då får nog alla bostadsbolag i Sverige problem, de flesta vill ha alla väggar målade utom den längst från spisen.

Jaja, jag kan klargöra att det är bättre att måla i kök än att tapetsera pga all slitage som uppkommer och glans 20 är enkel att torka rent gentemot tapet. Det försäkringsbolag som säger emot det skulle jag aldrig teckna en försäkring hos.
Kan tänka mig att samma försäkringsbolag tycker det är bättre att köra med sommardäck på vintern! ;)
 
nej, jag vet också att det är så med lägenheter men jag pratade om de erfarenheter jag har hört om och dessa gäller privat villa. jag är ingen försäkringsgubbe så jag tipsade bara om vad jag hört för att vara snäll. ska väl sluta med det då >:(

jag renoverar själv lägenheter för olika bostadsbolag och vet hur det ska vara för att bli godkännt.
och ja i de flesta betong/tegel hus så målar du direkt på väggen oavsett underlag.
Hade precis ett badrum där målerifirman som varit där innan hade slipat på kaklet, schellackat utan att tvätta väggarna och målat med takfärg på väggarna så alla vet uppenbarligen inte vad som är tillåtet för godkänd besiktning.
 
Jag menade inte på något sätt att knäppa dig på näsan och göra dig sur. Men jag ställer mig fortfarande tvivlande på att försäkringbolag skulle kunna kräva tapet i kök.
Fortsätt gärna och ge tips, men du får nog tåla att bli ifrågasatt oxå.

Tillbaka till ämnet, ovanför köksbänken kan jag tänka mig att försäkringsbolagen skulle vilja att det är VA eller VT behandlat. Men för övrigt är tapet ur fuktsynpunkt sämre än glans 20 i de flesta fall. Undantaget riktig vinyl som jag skulle jämnställa med 20 glansen.
 
Så med andra ord är det OK enligt er att måla direkt på bredspacklingen? Perfekt för det var det jag tänkte göra
Man behöver inte sätta nån ful väv då för att få bort ojämnheter?

/J
 
smarti skrev:
vet folk som har fått ett helvete med försäkringsbolagen pga att de inte tycker att jobbet är yrkesmanna mässigt utfört i ett kök om det inte är tapetserat eller dyligt. annars är det ju skitsamma.
Vilken förväntad skada är det vi pratar om som skulle kunna drabba väggarna i ett kök?
 
G
Du får spackla så det blir jämnt.Sedan bara att måla.Vilken kulör skall du ha.Vit,gul mm
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
[quote author=smarti link=1139165836/0#6 date=1139333396]vet folk som har fått ett helvete med försäkringsbolagen pga att de inte tycker att jobbet är yrkesmanna mässigt utfört i ett kök om det inte är tapetserat eller dyligt. annars är det ju skitsamma.
Vilken förväntad skada är det vi pratar om som skulle kunna drabba väggarna i ett kök?
[/quote]

Fylleslag med massa vin?(fula röda fläckar)
En stekpanna?(stora jack)
Stekflott och olja efter en vild fritering?(fula fula fläckar)

Inget av detta får man ersättning för av försäkringsbolagen ändå.... ;)

VAD kan hända i ett kök förutom en vattenskada????Då hjälper en tapet föga vill jag lova, om man inte har svetsad matta på väg och golv förstås ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.