Jag ska dra lite fast installation av tryckluft i vårt nya garage, mer om det i annan tråd. Men jag inser att min gamla släpbara Bauhaus-kompressor på 50 l inte riktigt är gjord för fast montering i ett garage.

3-fas finns och skall användas. Jag vill ha 10 bar och 100 liter tank minst. Utrymmet för kompressorn är inget problem.

Köper gärna nåt bättre begagnat om det går att hitta. Förslag?
 
Jag köpte en atlas Copco begagnad le6 om jag minns rätt, samma storlek som denna

http://www.auctelia.com/en/used-equipment/woodworking/compressor-atlas-copco-airlet-le6/index/13040

Den knubbiga tanken rymmer tillräckligt, den kanske får gå två gånger per däckbyte med en verkstadsnivå 1/2" mutterdragare. Jämför med du pallen den står på, jag tycker det blev klockrent format då allt utom blocket ryms under en hylla.

Glöm inte en slangvinda intill garageporten som både när in och utåt, minst 3/8" diameter
 
En bekant hade en stor rackans kompressor i garaget och det var ju kanon. Dock tog den ganska lång tid att fylla så det kanske inte är optimalt i ett garage.

Den där LE6:an så ju ut att vara riktigt smart paketerad.
 
PeterStrandberg skrev:
Jag köpte en atlas Copco begagnad le6 om jag minns rätt, samma storlek som denna

[länk]

Den knubbiga tanken rymmer tillräckligt, den kanske får gå två gånger per däckbyte med en verkstadsnivå 1/2" mutterdragare. Jämför med du pallen den står på, jag tycker det blev klockrent format då allt utom blocket ryms under en hylla.

Glöm inte en slangvinda intill garageporten som både när in och utåt, minst 3/8" diameter
Nåt sånt begagnat hade varit kanon. Ett par tusenlappar känns rimligt. Gäller bara att hitta nåt lämpligt objekt nära Göteborg då, för man har inte så stor lust att skicka en dylik pjäs med Posten...
 
Jag funderar på nåt sånt här.
Är det ngn som vet hur de fungerar?

Det jag funderar på är att ställa den lite otillgängligt, men dra 3-fasen via en säkerhetsbrytare som sitter lätt tillgänglig.

Vad missar man då? Möjligheten att (på ett lätt sätt) tömma den på vatten, reglera trycket eller något annat? Startar en remdriven kompressor av sig självt när trycket faller under en viss inställd nivå?

kompressor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.swedol.se/kompressor-3-0-hk-100l.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.