Hej!

Vi har haft problem i vårt badrum.
När vi flyttade in visade det sig att värmen i golvet inte fungerade. Detta löstes genom att hantverkare lade in ett nytt golv med nya slingor ovanpå det gamla. De har alltså tvättat golvet, lagt nya slingor, spacklat och lagt nytt klinker.
Nu har det gått ca 4 månader och golvet börjar lossna från underlaget. Allt lossnar som en stor kaka från det gamla golvet, och golvet blir buckligt, fogar spricker och plattor lossnar :(

Nu skall hantverkarna göra om detta, och vill köra samma metod, fast de skall tvätta underlaget mer noggrant innan de lägger på allt. Helst skulle jag vilja att de rev ut det gamla golvet, men då måste de kakla om väggarna också, eftersom fuktspärren måste göras om.

Min fråga är: Funkar det att göra som de tänkt, eller kommer jag få samma problem igen om några månader?
Någon som varit med om liknande?

Jag tyckte det lät knäppt första gången jag hörde hur de skulle göra, men jag lät mig övertygas. Och nu vill de göra på samma sätt igen. ???

Tacksam för svar!

Magnus
 
Ring runt till olika kakel/plattsättare och kolla vad de säger. Du behöver ju inte nämna något namn på firman som du anlitar...
 

Vad är det för värme i golvet?
Är det elslingor? Jag vet inte om jag är helt ute o cyklar nu men borde inte de ligga undetr tätskiktet ???

Och om de ska ligga under tätskiktet så blir det ju oxå fel om man inte först tar bort det gamla tätskiktet... För då blir det ju en bit där som blir instängd av två tätskikt.

Men som sagt, jag är inte så hemma på detta, har bara för mig att jag hört något liknande, men det borde ju oxå hantverkaren veta ???

/A-K
 
A-K skrev:
Är det elslingor? Jag vet inte om jag är helt ute o cyklar nu men borde inte de ligga undetr tätskiktet ???
Det finns elslingor som man lägger i fixet. Ovanför tätskiktet alltså.
 
28 dagar....
 
Mogge skrev:
Jag tycks minnas oxå att man måste vänta 14-30 dagar innan man kör igång värmen?? Eller minns jag fel?

Vi väntade i 6 veckor innan vi slog på värmen, och ökade sedan succesivt steg för steg under några veckors tid, och nu lossnar det. *suck* :'(

Nu blir det en vecka utan toalett och dusch hemma igen.

Magnus
 
Låter svårt att få något att fästa ordentligt på gammalt klinker/kakel, om golvet redan spruckit, kommer det nog inte att hålla när dom gjort om det.
Om det är så att de har lagt in ytterligare ett tätskickt, dvs slingorna (och fukten) är instängd mellan 2 fuktspärrar så har jag svårt att tro att det skulle fungera.
Skulle du godkänna att dom lägger om på liknande sätt, be att få skriftligt på allt och fotografera för ev framtida krav.
 
Jag har läst någonstans att man kan "riva" det gamla kaklet för att fixen skall sätta sig bättre. Om du tänker dig en krats för att fixa fina revor i kaklet.
 
Jag tänker som ovanstående, man får inte ha material inbyggt mellan två tätskikt i badrummet.
(gäller väl allmänt när man bygger, exv ytterväggar osv, har jag hört..)

Vi hade problem med att klinkersgolvet i vårt badrum lyfte sig, och det berodde på att hantverkaren ej lagt något tätskikt alls under det nya klinkersgolvet, utan bara spacklat upp ett nytt fall ovanpå ett gammalt tätskikt. Vad som skedde var att spackelmassan sög åt sig fukt, expanderade och spräckte golvet golvet.
 
Det gamla golvet som ligger underst har inte spruckit alltså. Det var ok, bortsett från att elslingorna som ligger under inte fungerar. De som tillverkat elslingorna har bekostat det nya golvet som en garantiåtgärd.

De har inte gjort någon ny fuktspärr. De har lagt elslingor och spackel ovanpå det gamla hela golvet och sedan klinker ovanpå. De har använt elslingor och spackel som de säger skall tåla att ligga i den fuktiga miljön innanför fuktspärren. skall de göra om fuktspärren måste de som sagt riva väggarna också.

Det är bara det att jag är lite skeptisk till att det fungerar att få allt att fästa på det gamla golvet, eftersom det misslyckats en gång redan. Helst skulle jag vilja att de gör om hela badrummet så att man vet att det blir riktigt.

Magnus
 
Jag skulle nog kräva att de river allt och börjar om från början.

Har du haft problem en gång kommer du att ha problem förr eller senare.

När vi la klinkers på övervåningen i sovrum, klädkammare och badrum använde vi speciell fix för golvvärme (vattenburen).

Vi körde igång golvvärme efter en vecka och vi har inte haft några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.