Har dessa vad jag tror är nyponbuskar som vi behöver byta ut mot något annat då taggarna är alldeles för många och vassa för barnen. Någon som har något bra förslag på vad vi ska ha där istället? Det är sydvästläge.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kanske ska vänta o se vad det är för rosor innan du tar bort dem? Vad har ungarna i buskarna att göra.? Om du vill ha nåt som ungarna kan hoppa i så kanske studsmatta är det rätta?
 
Redigerat:
BirgitS
Ska man tänka på barnen är ju vinbärsbuskar trevliga :)

Önskad höjd och blomningstid?
 
A
Jag skulle definitivt sätta bärbuskar: hybridblåbärsbuskar och så lite smultron!
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Du kanske ska vänta o se vad det är för rosor innan du tar bort dem? Vad har ungarna i buskarna att göra.? Om du vill ha nåt som ungarna kan hoppa i så kanske studsmatta är det rätta?
Studsmatta finns redan!
Detta buskparti står väldigt centralt mitt i altanen och sticker ut så man lätt gör illa sig om man går/springer förbi. Vi vuxna har redan gjort illa oss och är oroliga för våra bebisar som kryper runt

BirgitS skrev:
Ska man tänka på barnen är ju vinbärsbuskar trevliga :)

Önskad höjd och blomningstid?
Oj, vilka svåra frågor! 😉
Vi är värdelösa på trädgårdsbestyr, något som ser någorlunda bra ut året runt och 1-2m höga.
 
Bär låter väl intressent för små barn. Behöver ju inte vara buske heller, utan smultron t.ex. går också
Annars kan ni ju bara ersätta buskarna med en rabatt med perenner så har ni inget stixigt.
 
BirgitS
Röda vinbär låter ju bra för om två år när barnen kan börja plocka själva har buskarna växt till sig och det har blivit mer bär. De blir 1-1,5 m höga och har fina gröna blad.

Men det finns en del spireor som blir lite drygt en meter höga och är lättskötta, liksom liten rosenkvitten. Forsythia blir drygt 2 meter men kan hållas nere med klippning när det blir aktuellt om 5-10 år.

Nu menar jag inte att du ska handla på just Plantagen men de har bra information på sin webbsida: http://www.plantagen.se/produkter/tradgardsvaxter/buskar?dir=asc&limit=all&order=name
 
Det finns taggfria björnbär också, de blir högre än vinbärsbuskarna.
 
Någon form av bärbuskar låter ju helt rätt! Ska ta mig en tur till lokala trädgårdsaffären vid tillfälle och kolla igenom utbudet. Tack för alla tips!
 
BirgitS
Sidan http://www.odla.nu/inspiration/vinbar har en genomgång av skötsel av vinbär och beskriver några olika sorter. Välj gärna två olika sorter om det blir lämpligt med två eller fler plantor.
 
INTE BJÖRNBÄR! De rotsprider sig och kommer upp i altanen, dessutom ger bären mörka fläckar på altanen!

Röda vinbär är bra, men undvik som sagt mörka bär som ger fläckar på altanen. Blåbärsbuskar räknas inte till mörka bär, då de (i alla fall de sorter jag sett) till skillnad från våra inhemska blåbär inte är blåsaftiga.

Syren är trevligt, risk finns för rotspridning, men man kan ju avgränsa med någon plåtkant nere i jorden när man ändå gräver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.