D
Jag har ett LAN där min dator är kopplad till en Netgear GS108-switch (Gbit-switch). Den switchen är i sin tur ansluten till en annan GS108-switch. På den senare switchen sitter en NAS (Buffalo Linkstation 520) samt en router mot fiberanslutningen.

Tidigare var routern en Ubiquiti-router och jag kunde skriva till NASen i ca 74 MB/s. Nu har den bytts ut till en AC-router (TPLink C7). Det har rotats lite grann med nätet, men jag tror inte det skall ha påverkat förbindelsen mellan switcharna, NAS och dator. Men nu har jag bara ca 43 MB/s till NASen.

Påverkar routerns hastighet kommunikationen mellan dator och NAS? Skall inte trafiken gå från dator till switch till nästa switch till NASen utan att blanda in routern?

Vill bara utesluta att routern är någon flaskhals (även om den antagligen är långsammare än Ubiquitin) för NASen/LANet, innan jag bestämmer mig för hur jag skall bygga upp nätet (med enbart AC router eller med Ubiquiti+AC router).
 
Ja, trafiken borde inte passera routern.

Har du kabeltestare så du kan testmäta kablarna? Om en ledare har gått av kan man få skumma problem. Det är iofs väldigt långsökt, men det kan ju ha blivit påfrestningar på nån kabel när du bytte router (beroende hur grejerna står uppställt).
 
Om du orkar kan du ju koppla bort routern och se vad som händer.....det borde verkligen inte ha ett skit med nas-throughput att göra. Allt borde funka iallafall under dhcp-lease-tiden.
 
D
Om ett av trådparen i en Gbit förbindelse faller bort, blir det 500 Mbps då eller faller den tillbaka till 100 Mbps?
 
D
OK, en omstart av datorn så gick den upp i 70 MB/s igen. Det var väl en feature i Windows eller nåt...
 
Bug or feature, man vet aldrig när det gäller Windows. Om ett trådpar går av? Det beror på vilket par. Är det par 1 eller 2 (som är de som används till 10/100) kommer inget att fungera, är det par 3 eller 4 (gig använder alla par) tror jag att det blir en gigabit som inte fungerar alls, men möjligen faller den tillbaka till 100 M. Det blir inte 500 M i alla fall.
 
Jag pratade om enstaka tråd, inte hela paret. Eftersom det är rätt höga frekvenser så blir det ju inte fråga om totalt avbrott bara för att en tråd går av, så det kan bli väldigt konstiga fenomen.
 
Tappar man en tråd på par 3 eller fyra så ska resultatet blir att den kliver ned till max 100 mbit. Den automatiska förhandligen ska misslyckas med Gbit iom att du inte får en av de signaler du ska ha.
Etherenet kör ju diff-signalering på paren så en trasig tråd ska underkänna hela paret och med ett par borta (av par 3 och 4) så blir det 100 mbit max
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag fick i alla fall ut över 100 Mbit/s ur de kablar som hade felklämda kontakter här hemma. Jag har inte siffrorna nerskrivna längre men vill minnas att det låg runt 200-300 Mbit/s. För höga frekvenser är ju ett avbrott inte ett komplett avbrott, det blir ju en strökapacitans som leder över signalen. Det blir visserligen en högre impedans, men det detekteras inte som rent avbrott.
 
Jaha, då var det bara att testa då, inget annat val (y)

I min Juniper EX2200-switch får jag följande efter att ha klippt den bruna i ethernet-kabeln:

Autonegotiation information:
Negotiation status: Incomplete

Efter att ha sänkt switchporten så att den bara kan förhandla upp till 100 Mbps:

Negotiation status: Complete

Jag satte även porten i 1G fast, men samma resultat:

Negotiation status: Incomplete

Jag kunde ha testat samma sak på några andra switchar men jag tror nog att Junipern gjorde helt rätt. Förhandlingen sker med 10Base-T på par 1 och 2, precis som 10/100 Mbps, bara för att alla ska kunna prata med varandra i förhandlingen. Jag har tidigare varit med om att förhandlingen gett 100 Mbps men att kabeln inte gått alls då (dålig Cat5 som inte egentligen var Cat5). Eftersom förhandlingen sker med 10 Mbps går det ju bra att komma överens om att köra 100...

Tydligen gör min switch så att den tar ned länken om en ledare kapas (den bruna). En dum switch kanske inte gör det utan försöker skicka data på det paret med knepiga fel som följd.
 
Hur mycket kapade du ledaren? En ledare som går av ger ju ett luftgap på nån tiondels millimeter, men om du klipper en tråd med avbitare så får du kanske ett luftgap på några millimeter och det ger ju helt annan kapacitans.
 
Jag kapade den rakt av och delade på ledarna en aning, så det blev ingen överhörning där. Nu testade jag med att lägga en utsträckt plastfolie emellan och tryckte ihop ledarändarna (skalade 2-3 mm) så att bara den tunna plasten skilde dem åt, men det blev ingen länk i alla fall, "Negotiation status: Incomplete". Så här säger Junipern om min kabel:

@EX2200> show diagnostics tdr
Interface Test status Link status Cable status Max distance fault
ge-0/0/3 Failed N/A N/A N/A
ge-0/0/4 Passed UP OK 0

Port 3 är den med kass kabel, så den har detekterat ett fel (den är ju klippt och bara ihoplagd, inte tvinnad, nu), men länken kommer ändå upp och jag har samma speed i båda riktningarna som förut. Det är nog svårt att reproducera ett fel av den här typen, men nu vet vi att den smäller om en enda ledare går helt av i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.