Det blev ingen kommentar i mitt förra inlägg i ämnet gällande Zhaga standard.
Låt oss försöka med något annat.

Tittar man på belysning för en villa och i synnerligt Hidealite, så hamnar man rätt så snabbt uppåt 70-80.000 bara för material. Man kan inte låta bli att ifrågasätta det och titta på alternativ, såsom ebay, aliexpres etc. Där hittar man priser på en helt annan nivå, snällt sagt.

Har någon jämfört och testat? Någon erfarenhet? För i slutändan antar jag att även Hidealite tillverkas i Kina, som allt annat...
 
  • Gilla
Maxtax
  • Laddar…
Jag kör med spottar i min hall från ebay. 9 dollar styck. Har fungerat klanderfritt i 3 år med en jolly dimmer.
 
Det är ju en bra fråga. Det är enklare att reklamera produkter köpta i svenska butiker/webbsiter och man får förmoda att de har lite bättre kvalitetskontroll. Men om man tjänar på det är tveksamt.

Vi har ju denna tråd, men det går inte att hänvisa till en viss LED-lampa på ebay för den modellen kommer inte att finnas kvar speciellt länge, och det finns säkert 10,000 olika modeller... Så det enda man kan säga är om man gör en stor gallup om ebay-LED i allmänhet från olika leverantörer.
https://www.byggahus.se/forum/belysning/197413-koptips-led-downlights-fran-kina.html

En viktig egenskap är livslängden, hur den behåller ljusflöde, ljusfärg etc. Man ska inte gå till leverantörens siffror blint eftersom livslängd är relativ. Det finns standarder nu för tiden som anger t.ex minst 70 % av ljusflödet efter 6000 timmar, så leverantörer som hänvisar till dessa standarder bör ges lite högre konfidens. Är man inte uppmärksam på detta kanske man inte märker att LEDarna i hallen saktar tappar till maximala ljusflöde...

Säkerheten ska inte heller föraktas. Vi har sett många exempel på lampor och drivdon från Kina som inte håller måttet, eller som inte ens är avsedda att installeras i Sverige.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Kinakopior kan vara helt ok, metallföremål ofta sparar de in där de kan och ofta på saker som inte syns på utsidan.
Tex isolationsavstånd och dragavlastning.
Själv köper jag inga grejer från aliexpress etc som drivs av mer än 5V.
Made in China är ok, designed in China är alltför ofta inte ok, framför allt inte om det kostar 10% av original.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.