Hej alla.

Vi har ett radhus som är bostadsrätt. ( Gavelradhus )

För att göra historian kort.

Vi hade massor med sliverfiskar i huset, kök,badrum vardagsrum, tvättrum man kan säga hela entreplan.
Det visade sig att vi hade fuktskada i tvättrummet. Fuktskadan var vid brunnen och nästan hela golvet ( Plastmatta ) och ena väggen hade drabbats som är mot gavelväggen.

Föreningen stod för rivning och torkning. Efter 6 veckor torkning kom dom och mätte och det var snustort.
När hela renoveringen blev klar så försvann silverfiskarna men inte helt. Från att döda 30-40 silverfiskar om dagen såg jag några stycken i veckan men bara i köket. Jag tänkte det tar lite tid innan alla försvinner

Nu efter ca 4 månader ser jag mer och mer silverfiskar igen, inte bara i köktet men vardagrummet och hallen.

Jag ringde hsb, förvaltaren kom och gjorde fuktmätning hela entreplan och övreplan.

Allt såg bra ut förutom brunnen vid tvättrummet som visade indikation på fukt som är ny renoverat!!. Mätaren visade 74 som jag inte förstod och över 70 är indikation på fukt tydligen men han sa att det inte är fuktskada


Han sa att det absolut är ingen fara. Men jag kunde inte släppa det och ringde honom igen men han sa att han inte tänker komma för att det är normalt att det visar sånna värden i tvättrum eftersom tvättrummet och brunnnen är mot gavelväggen.

Jag var med hela vägen när det renovrades när golvbrunnen byttes och när dom la tätskikt och de gjorde ett bra jobb.

Men det känns som någonting inte stämmer. Varför visar det fortfarande indikation på fukt när det är nyrenoverat? Varför ser jag mer och mer silverfiskar?

Har han rätt att jag ska släppa taget? Eller jag ska jag gå vidare?

Mvh Emil
 
Redigerat:
Fuktmätningar kan vara vanskligt att göra rätt. OM det ex. är klinkers på golvet så är det normalt att det finns fukt mellan plattorna och tätskiktet.

Ökningen av silverfisk nu skulle ju kunna vara någon säsongsvariation, eller ev. om det kommer in annan fukt än från avloppet, kanske problem med dränering.

Kanske läge att ta in en firma som får utreda.
 
Innan renovering var det plastmatta och det var fuktskada runt brunnen och nästan hela golvet.

Nu har har jag klinkers och förvaltaren sa samma sak att det är normalt när man har klinkers.
Eftersom det var indikation på fukt vid brunnen o ca 4-5 cm från brunnen runt omrkirng tyckte han att det inte var någon fara alls. Övrigt så var det normala värden på golvet i tvättrummet.

Men vad jag har läst så ska silverfiskar försvinna när man har renoverat och det är tort och att det inte är bra tecken om man ser silverfiskar i andra rum förutom badrum och kök.

När det gäller kolla dränering ska inte föreningen stå för det om jag vill kolla upp det?

TS
 
Är det platta eller krypgrund?
Det kan ju vara värt att kolla hur det ser ut runt och ev inne i grunden och kanske gräva lite.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Krypgrund.

Har också misstänkt krypgrund men förvaltaren är inte sugen på att undersöka det då det är mycket arbete och att det kostar.

TS
 
O
Silverfiskar dyker upp även om det inte finns någon fuktskada. Att mäta fukt så som gjorts är som sagt svårt att göra. Fukten stannar kvar under klinkersen. Det tar lite längre tid att torka upp. Men är det rätt gjort så är det ingen fara.
 
Odjuret skrev:
Silverfiskar dyker upp även om det inte finns någon fuktskada. Att mäta fukt så som gjorts är som sagt svårt att göra. Fukten stannar kvar under klinkersen. Det tar lite längre tid att torka upp. Men är det rätt gjort så är det ingen fara.
Anledningen att jag är orolig är för att det var genom silverfiskar jag upptäckte fuktskadan i tvättrummet.
En vän hade fuktskada i badrummet och det kryllade med silverfiskar men efter renovering försvann dom. Fast han bor i lägenhet.

Ventilationen är också kollad och det såg bra ut.
 
Förstår inte varför det skulle behöva vara dyrt att undersöka krypgrunden. Om vi förutsätter att det finns en inspektionslucka, så är det ju bara att krypa in och titta.
 
hempularen skrev:
Förstår inte varför det skulle behöva vara dyrt att undersöka krypgrunden. Om vi förutsätter att det finns en inspektionslucka, så är det ju bara att krypa in och titta.
Tyvärr finns det ingen lucka man kan krypa in. Man måste tydligen gräva för att göra en inspektion.
 
Pratade med styrlesen. Det finns en inpsektionslucka men man kan inte krypa in. Det är en liten lucka som man för in en kamera för att kolla?
 
man kan ju alltid prova, men det beror väl lite på hur långt det är mellan luckan och misstänkt skadeställe. Då förstår jag varför det kan vara dyrt. Det finns firmor som kan skicka in en liten robot med kamera, även med arm som kan ta prover, eller manövrera en fuktmätare.
 
  • Gilla
fenerim
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.