Hej

Jag la ner fiberduct i helgen(orange, 7mm ytterdia, hämtat hos nätleverantören) som då ligger öppen i den änden som ska skarvas med nätleverantörens. Brukar tydligen ta en tid innan de kommer och blåser fiber och installerar. Någon som har koll på om denna är UV beständig eller hur länge den kan ligga/hänga öppen ? Ska man dra på en svart sopsäck över den ?

/M
 
K
Här har de dragit en svart eltejp över änden. Men jag tror att det är för att skydda mot smuts snarare än solljus. Kan inte tänka mig att den skulle ta sån skada av UV-strålningen att den blir skadad, däremot kanske den blir försvagad.. är det mycket jobb att täcka den? :)
 
Det behöver du inte oroa dig för, den lär inte ta någon skada om du får fibern inblåst inom de närmsta 10 åren ;). Däremot är det viktigt att du sätter ändstopp eller tejpar för ändarna så du inte får in smuts eller vatten i ducten.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Ändarna är pluggade med de "lock"/gulsot som jag fick samt med extra eltejp. Går enkelt att dra svårt sopsäck över men tolkar det som att det inte är nödvändigt.
 
K
Nä, mexitegel har rätt. Ska de inte ligga i solen i tio år behöver du nog inte bry dig. Sen går väl ducten in i ett grönt rör och den orangeaytan spelar mindre roll...
 
Kallebo skrev:
Nä, mexitegel har rätt. Ska de inte ligga i solen i tio år behöver du nog inte bry dig. Sen går väl ducten in i ett grönt rör och den orangeaytan spelar mindre roll...
Nja, ducten läggs enbart utan annan kanalisation i de flesta fall. Såvida man inte använder tidigare lagd kanalisation.
Färgen på ducten väljs så man kan skilja dem åt mellan fastighet och fiberskåpet.
 
K
Okej. Jag trodde att alla var orangea och att man helst vill ha ett grönt rör att blåsa fibern genom. Man lär sig något nytt varje dag
 
Här är alla orangea som går från nätleverantörens "överlämningspunkt" precis i tomtgränsen in till villan. Färgerna på kanalisationen utanför tomtgräns är sedan olika. Dessa skarvas sedan i tomtgränsen.
 
Den kommer att fälla och bli lite vitare när den ligger i solen... men om den inte ska ligga i tio år så behöver du inte bry dig. Jag buntade ihop mina 3 extra meter och slängde in det under häcken så länge, mest för att inte buset ska ha kul med den. Ja den är inte UV-beständig men som sagt den ska ju inte vara ute i det fria någon längre tid... du kunde ju bett om svart slang istället :) /J
 
Fanns bara orange som jag förstod det, och är det som är nedlagt hos andra i området här också (y)
 
Så klart den är orange eller kanske ska den heta brandgul... orange är väl "vår" färg!
 
mortimer skrev:
Fanns bara orange som jag förstod det, och är det som är nedlagt hos andra i området här också (y)
Det finns ett färgschema som ska användas men sedan kanske vissa entreprenörer tar genvägar för att göra installationen enklare och fiberägare som inte ställer så tuffa krav på installationen.
En etablerad och professionell fiberägare kravställer på utförandet, där man gör stickprov på att regelverk följs och sedan slutbesikta utförande och dokumentering. Så t.ex. Skanova, Telenor och IP-only väljer sitt utförande. Men vissa väljer kanske det billigaste vid etablering av nya områden för att spara några kronor, men som kan bli dyrare vid utökning/service.;)
Så genom att använda de olika färger som finns på duct och multiduct så blir dokumentationen enklare, förenklar utökning och service.
Även själva fibern har färger för att kunna särskiljas. Så t.ex. blåsfiber har 12 olika färger.
 
Redigerat:
AndersS;

Ok, jag vet att ducter görs i alla regnbågens färger för att enkelt kunna dokumentet och följa. Min diskussion med Mortimer om den orangea färgen var mer ett lokalt skämt med tanke på det lokala handbollslagets färgval.
För alla som är intresserade av hur ducten installeras rekommenderar jag att söka efter GM Plast på youtube flera informativa filmer på hur fiberduct läggs ned runt om i världen. GM Flatliner är enkel och genialisk vid nedfräsning i hårdgjorda ytor. I Sverige tycks man älska att gräva diken istället.
 
Vid kalkyler har det visat sig både komplicerat och dyrare med "flat" ductlösningar för nedfräsning i asfalt, tyvärr för schaktning/asfaltering är de dyraste delarna av arbetet. Så det finns många bra lösningar men tyvärr är de mestadels dyrare än det mera traditionella.

Är lite svårt med interna skämt i en forumtråd om fiber ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.