Jag har en lagringspool med en virtuell disk och på denna en volym. Kan jag på nåt enkelt sätt flytta volymen till en annan virtuell disk?
Anledningen är att den befintliga virtuella disken skriver över tre fysiska diskar med paritet och det är obeskrivligt långsamt, jag skulle vilja byta till en speglad konfiguration. Tyvärr har jag inga extra diskar liggandes och inget utrymme kvar i poolen, så jag kan inte prova mig fram :)
 
Redigerat:
Kanske det är fel forum att skriva om virtuella diskar i. Byggahus.se...

Har du inget ledigt utrymme antar jag att du menar att du vill konvertera din RAID5 till RAID1, eller? Jag vet inte om det går i Windows, men sannolikt blir det svårt eftersom datat redan finns på den disk du vill använda. Du kanske kan ta bort den ena disken från din RAID5 och köra som separat disk under kopieringen. Du kommer att köra utan redundans, men bara under kopieringen. Kopiera allt från din sargade RAID5 till den ensamma disken och spegla sedan de två kvarvarande och kopiera från den ensamma disken till din nya RAID1.
 
:D Ja tydligen nästan men inte helt fel, men jag känner faktiskt inte till något forum för sånt här :(

Jag köper nya hårddiskar om jag bara kan komma på hur jag ska göra. Disken ligger inte på en RAID-kontroller, det är microsofts mjukvarulösning som de kallar Storage Spaces. Eftersom en konvertering verkar vara utesluten är planen nu är att köra en backup på hela volymen och sen återställa till ny virtuell disk. Eller så skiter jag i det o bara kopierar och gör om alla nätverksmappar och symboliska länkar och allt vad det nu är som ligger där.
 
Här hänvisar vi inte till andra forum när vi kan själva :)

I det här fallet skulle jag säga att det enda vettiga är att köpa nya diskar och skapa ett raid 1 set och sen kopiera datat.
Man kan rycka en disk ur raid5 polen och blåsa om den utanför datorn för att sen ta in den som ny och kopiera datat til den men jag tycker inte att det är värt risken av att förlora den befintliga arrayen

Sätter du i de nya diskarna så kan du fånga upp dem i disk management och skapa en raid1 där
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
hmm använd inte virtuell disk som begrepp det är rätt förvirrande när man sitter och jobbar med virtuella servrar med virtuella diskar.
som någon annan skrev skruva in diskarna sätt upp en R1 och ge den valfri enhetsbokstav kopiera datat från den existerande disken ta bort den med diskmanager och byt enhetsbokstav skruva sen ur dom gamla diskarna
 
Det blir inte mindre förvirrande när man har en virtuell disk med en volym och på den volymen har virtuella diskar ;)

Att kopiera filer från en volym till en annan klarar jag. Frågan var om det går att flytta en volym "as is", vilket inte verkar vara fallet :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.