Hej!

Skulle behöva lite hjälp och expertråd om gräsklippare och grästrimmer, har nämligen köpt hus...:D

1) Skulle vilja köpa en grästrimmer som går på bensin och inte kostar mer än 1500kr. Funderar på följande: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=837686

Är det ett bra köp? Finns grästrimmer på Biltema men är de något att ha?

2) Jag har lånat en Husqvarna gräsklippare som hela tiden stängs av då gräset är lite högt...så jag skulle vilja köpa en bra gräsklippare som även klarar av högt gräs. Funderar på en Klippo Champion, är det en bra gräsklippare? Min budget ligger runt 5000kr.

Tack på förhand!

Mvh Predaking
 
1: Hq 122c är ett jättebra köp. Kom bara ihåg att det är en trimmer och ingen röjsåg.

2: Champion är bra, men om jag vänder på frågan och undrar hur stor yta skall du klippa, är tomten plan osv?
 
mekar-anders skrev:
1: Hq 122c är ett jättebra köp. Kom bara ihåg att det är en trimmer och ingen röjsåg.

2: Champion är bra, men om jag vänder på frågan och undrar hur stor yta skall du klippa, är tomten plan osv?
Tomten som jag har är ca 1400 kvm....ingen jättetomt...men ibland hinner jag bara klippa gräset 1gång i veckan och då fick min lånade Husqvarna gräsklippare problem med för högt gräs. Så himla störande när den bara lägger av hela tiden....Tomten är plan det är mest gräs, lite mossa på vissa ställen och tistlar.
 
M
Tomten är 1400, men hur stor är gräsytan?
 
Marcussjogren skrev:
Tomten är 1400, men hur stor är gräsytan?
Gräsytan är ca 1100 kvm
 
M
Ok - tänk då på att försöka få en klippare med så bred klippyta som möjligt. Klippo gör riktigt bra maskiner.
 
tack för alla svar :D
 
Jag tycker att McCulloch (t.ex. Hornbach, Bauhaus) är väl prisvärda. Det är Husqvarna grejer i annat skal så kolla på dem!
Jag har röjsåg, motorsåg och gräsklippare från McCulloch och de är lättstartade och har aldrig ännu krånglat eller gått sönder på de tre år jag haft dem!
 
Många säger Klippo. Många tycker att gräsklippare ska ha Briggs & Stratton-motor. Jag har nog haft otur för jag har haft flera klippare med B&S-motorer varav en Klippo. Alla dessa har strulat något fantastiskt trots att jag skött dem mycket väl. Senaste gången åkgräsklipparen pajade härskande jag till och blev rebellisk. Jag köpte en bättre begagnad gräsklippare på Blocket. Helt märkeslös med en motor jag tror är tillverkad i Kina. 500:- kostade den. Den hade för små hjul så dessa bytte jag till större från en gammal skrothög. Nu har jag använt den i flera år och har aldrig haft en så pålitlig gräsklippare. Den är dessutom ganska stark.
 
Mina föräldrars Klippo är helt hopplös att få igång. De har in den på service varje år, mina McCulloch grejer har aldrig varit på service ännu...
 
M
anders07 skrev:
Mina föräldrars Klippo är helt hopplös att få igång. De har in den på service varje år, mina McCulloch grejer har aldrig varit på service ännu...
McCulloch kör väl också briggs-motorer?
 
Ingen aning faktiskt... Jag har inte kollat men min startar... :)
 
1. Vad gäller grästrimmern - om det är en normal villatomt så räcker det idag med en batteridriven lite större modell då dom har blivit mycket bättre dom senaste åren...du kanske tom kan använda samma batteri som elvertygen? Du slipper bensinslabbandet, ljudet o avgaserna :)
 
Jag har en röjsåg från mcculloch och än så har den inte krånglat för mig trotts att den har fått jobba rätt hårt ibland.
Har även en av mccullochs åkgräsklippare (M200-117T) och än har jag inte haft problem med den heller.
I åkgräsklipparen sitter det en briggs motor, vad som sitter i röjsågen har jag inte en aning om men den startade iaf på första draget efter att ha stått i ett kallt förråd hela vintern.

Fick dessutom en gammal stiga gräsklippare med köpet som jag inte har en aning om servicehistoriken på men den fick jag igång på ett par drag, att jag sen är för lat för att gå runt med den på tomten är ju en annan sak.
 
Med den infon låter dina ursprungliga val som riktigt bra tycker jag. Fall inte för lockelsen att köpa Mcculloch t.ex. det är inte samma som Husqvarna. Motorn kan vara samma men inget annat i stort. Mcculloch är ett konsumentmörke där detaljkvaliteten oftast är lite bristfällig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.