Hej
Behöver anälgga en stenkista för att ta hand om vattnet från dräneringen och takavvattningen.
Hur gör man? Taket är ca 140m2. Jag gissar att man gräver en grop som är X m2. Vad ska gropen fyllas med? Behöver beställa från grus leverantör men vet inte riktigt vad jag ska beställa.
 
Chaly
När jag behövde ordna stenkista för ett av mina stuprör skaffade jag mig en stenkista i plast som jag grävde ner. Mindre grävning än klassisk stenkista!
Hur stor du behöver beror på hur väl marken dränerar undan vattnet. Själv bor jag på grusås där vattnet försvinner undan väldigt fort så jag behövde inte en så stor kista.

Nyckelordet att använda på google när man letar efter stenkistor i plast är dagvattenkassett.

570-3-2360429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tho massa och 1 till
  • Laddar…
Man kan även använda vanliga drickabackar som dagvattenkasetter. Markduk på sidorna och över, men inte under. Under har man grus 8-16. Funkar där man inte har behov av att köra bilar etc ovanpå.

Som sagt ovan, omgivande marks beskaffenhet är HELT avgörande för dimensioneringen av detta.
 
Marken är inte dränerande, lera från h*lvetet!
Jag har sett dagvattenkasseterna men jag har nära till grusgrop där där dom bör ha det mesta. Finns det någon tumregel för dimensioneringen? Jag har inte lyckats hitta något.
 
.....om marken inte är dränerande och bara består av lera, då är det ju ingen ide att bygga en stenkista...?
 
Ja då får jag buteljera vattnet och skicka på export då. Någon som rekomendera en buteljeringsmaskin?
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Jag föreslår att du bygger ett eget vattentorn istället. Det har jag alltid velat haft.
 
  • Gilla
Agynna
  • Laddar…
Chaly
Inget dike eller dylikt i närheten dit du kan leda vattnet?
 
  • Gilla
scania r500
  • Laddar…
Vattentorn, ja varför inte. Sen jag såg en äldre släckbil tillsalu på blocket så har jag sökt efter att användingsområde, den hade nog varit lämplig för detta.
Det finns ett dike där röret mynnar ut i dag. Men det är inte mitt dike, så jag vet inte om det är helt okej ha det så?
 
Chaly
Schäfer skrev:
Det finns ett dike där röret mynnar ut i dag. Men det är inte mitt dike, så jag vet inte om det är helt okej ha det så?
Någon som gnällt på att röret mynnar ut där? Om det fungerar OK idag och ingen påpekat att ditt dagvatten ej får tömmas i diket så skulle iallafall jag behålla den lösningen. If it works - don't fix it.
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.