Hoppas på svar för att underlätta mina val ...planerar starta byggandet till våren

Här är mina förutsättningar
-Troligen gjuten betongplatta
-Vinterbonat 1-plans frittidshus på ca 60-70m2.
-Tänker ta snickarhjälp med att resa stomme och få huset under tak, annars egen insats förutom el, vatten och avlopp.

Frågan gäller om det kan löna sig att rita huset själv och köpa in lösvirket på brädgården eller köpa kataloghus som byggsats?

Hittils har de jag frågat sagt att det troligen är lite(?) dyrare med byggsats men att man tjänar på att det går snabbare=billigare att sätta upp. Totalt att det inte är någon större skillnad.

Mvh Harte
 
  • Gilla
Hbygg
  • Laddar…
./. Hittils har de jag frågat sagt att det troligen är lite(?) dyrare med byggsats men att man tjänar på att det går snabbare=billigare att sätta upp. Totalt att det inte är någon större skillnad. ./. 


Är det ett någorlunda standardhus du hade tänk dig tror jag också det lönar sig att välja ett byggsats, du har ändå möjlighet att välja stomrest om du vill jobba en del själv med innerväggar, tak, golv, sätta köket o s v
lycka till
 
Verkar vettigt Saturnus.
Såg i lösvirkesforumet att det inte är alldelses enkelt med lösvirke, både vad gäller egen förmåga och de man anliter.

Tror jag konsenterar mig på byggsatser. Tänker välja ut 5-6 leverantörer och låta bästa (pris+innehåll) "vinna".

mvh  Harte
 
Vi tittade på många alternativ innan vi bestämde oss. Valet blev att handla från
en hustillverkare i Estland. De byggde ett prefab hus helt efter våra ritningar och önskemål. Till ett helt annat pris förstås. En del vänner avrodde oss. Nu är projektet i hamn (i stort sett enligt vår budget dessutom) Till upphandlingen och avtals skrivande tog vi hjälp av en firma i sverige som jobbar mycket med Estland. (EstCon)
Vi sparade nog 20-30% hälsn från bosse
b.eriksson@compaqnet.se
 
Har via sökningar på internet, nykter utvärdering av egen tid och förmåga beslutat oss för att köra med byggsats till vårt fritidshus. Har Fiskarhedenvillan, Skidstahus samt möjligen Västkuststugan som jag skall få in offerter från. Första möte med en säljare i dag.......

Tänker oss ett vinterisolerat hus, ta hjälp med stomresning, el vatten/avlopp men göra resten själv. Möjligen en tur till Polen för inredning, golv mm

//Harte
 
Tänker själv bygga ett fritidshus på ca 70m2.
Har idag varit på brägår'n med min ritning, de ska nu beräkna material åtgång och prefabricera väggar och takstolar. Ska sedan färdigställa huset själv. Gör detta för att komma under tak så fort som möjligt.
 
Det blev Skidstahus!! :)
http://www.skidstahus.se/cldoc/20.htm

Tack vare bra planlösning och skapligt pris. Jämförde med Hudikhus, Fiskarheden, Västskuststugan (samt minst 5 andra som föll redan i kvalet)

Mvh Harte
 
S
Harte skrev:
Det blev Skidstahus!! :)
[länk]

Tack vare bra planlösning och skapligt pris. Jämförde med Hudikhus, Fiskarheden, Västskuststugan (samt minst 5 andra som föll redan i kvalet)

Mvh Harte
Grattis! ;) .. vad är det för m2 på dom minsta sovrummen?
 
Har inte mätt Steelis. Det är ju inte några jätterum. Annas finns ju möjligheten att ändra planlösningen, vilket vi gjorde. Tog bort ett sovrum till fördel för större storstuga och hall. Lämnade kvar en bit av sovrummet till ett förråd

mvh Harte
 
S
Harte skrev:
Har inte mätt Steelis. Det är ju inte några jätterum. Annas finns ju möjligheten att ändra planlösningen, vilket vi gjorde. Tog bort ett sovrum till fördel för större storstuga och hall. Lämnade kvar en bit av sovrummet till ett förråd

mvh Harte
okej..ja det kanske vore en grej.
 
Eftersom du räknar med vinterbonat så är jag nyfis på vilken kvm-kostnad du får fram... Vi byggde en gäststuga nyligen åt en kund och det blev 6500:- per kvm inkl grund och i lösvirke, utan vvs, avlopp och el.

/Kent

 
Snickarboden: Det låter som ett MYCKET bra pris. Välplanerat bygge? Eller har ni extremt billiga materialleverantörer?

Eller har ni "glömt bort" momsen?
;)
 
Snickarboden
m2-pris med hjälp att göra plintgrund samt få huset under tak är 13 800kr per boyta. I övrigt vinterbonat, vatten och avlopp.....rubbet förutom utvändig färg samt golvyta.

Om jag i stället räknar med en större del egen insats, fynda vitvaror mm så hamnar jag på 10 500kr per m2. Hoppas det blir så :-/

Mvh Harte
 
Glömde säga att tomtpriset är 250 000 kr eller 3470kr per m2 (72m2)

Sedan tillkommer kostnader för lagfart, markprover, och bygglov....säkert några poster till som jag har förträngt :-/

ds
 
Ledsen för sent svar, läste inte denna tråden förrän nu...
Huset som ni ser är på ca 12 kvm och takbeläggning är betongpannor, ca 30 kr /kvm.

Om jag inte minns fel så blev det 145+45 i vägg och 195 i tak, detta eftersom det är en gästtuga, dvs uppvärms inte året om, därför lade vi även bara 100mm i plattan och sen 95 mm över det.

Vi räknande rätt så rätt med 6500:- eftersom mtrl landade på ca 35000:- och arbete 40 000:- och ja... Hrmmm... "exklusive" moms.

En del byggvaruhus har otroligt bra priser på fönster och dörrar, även om det är lite pyssel med att montera de däringa lågprisdörrarna.

Självfallet murade och gjöt vi grunden själva med skräpvirke och blandade betongen i brocka.

Här är ingen el/vvs med eftersom det som sagt är en gäststuga men det är rör för inkommande el så kunden kunde låta sin elektriker dra in det.
Kunden ville själv sätta panel i vägg/tak men det hade gått snabbt för oss att gipsa det.
Massivt 2'a sort furugolv ingick.

Självfallet varierar kvm-priset beroende på vad man räknar in... här behövdes det inget bygglov, tomt etc.

/Kent

<edit> Glömde säga att vi spikade givetvis takstolarna själva, är ju inga knepiga beräkningar här direkt *ler* och likaså fanns det bara en skiss på fasad ifrån kunden, resten körde vi på egna skisser och frihand m a o inga beräknings eller arkitektkostnader.
 
  • gs_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.