Jag heter Harrieth och är ny här i forumet. Jag har funderat mycket på det här med val av materiel i äldre hus.
Själv har jag ett hus från 1889 som var en s.k. sommarvilla åt borgmästaren i staden. Under 40-talet skänktes huset till en förenig. Skötseln av huset har därefter skett genom ideellt arbete tills vi köpte det för snart 3 år sedan..

När vi köpte huset hade man satt masonit överallt..och då menar jag överallt. I tak, på väggar och på dörrar. I köket hade man satt in ett typiskt 40-tals kök och på golvet låg en linoleum matta. Vedspisen hade man rivit ut.
Hur tänkte man då?

Varför rev man ut arbetsbänkar i marmor? Varför slet man ut de fina höga skåpen med spegeldörrar?

Är vi dumma som försöker återställa det igen? Kanske är det helt enkelt idioti att ha stenskivor/marmor som arbetsbänkar i kök? Spegeldörrar kanske är så opraktiskt som man tyckte då?

Fler som har samma funderingar?
 
Nä ni är inte dumma som vill ha tillbaka det gamla! Allting som fanns förr kanske inte är så praktiskt idag, men måste allt vara praktiskt? Kan inte en del saker "bara" få vara fina?
Själva renoverar vi ett banvakthus från 1914, allt kommer tyvärr inte bli tidstypiskt eller med rätt material. Har inte kunskapen, tiden eller ekonomin för det :'( Men det blir tex oljade golv och oljad köksbänk. Nej det är inte praktiskt men det skiter jag i! Det SKA va så! Är det inte fler som håller med mig? Efter att ha läst här på forumet har man oxå blivit sugen på att lerklina ngn vägg... och utanpåliggande el...

Men kontentan är: Klart ni ska ta tillvara på det gamla och försöka återskapa. Skulle ni vilja sälja i framtiden, tror jag huset blir så mkt mer värt om det är tidstypiskt. Håller längre än moderna trender (även om lantkök etc tydligen är en stor trend idag...)
 
W
Klart ni ska göra det så orginal ni kan och vill. Har själv gjort det. Fixar alla golv, hyvlat upp orginal lister och foder till alla rum. REnoverat alla orginalfönster, 6 kakelugnar + vedeldad i köket. Lantkök, handtryckta tapeter, takkronor, linolja, porslin grejjer för all el + allt annat som gör det orginal. tog lång tid då huset e rätt stort (ca 325 kvm) samt kostade en förmögenhet men jag trivs som bara den nu.

Kör hårt
 
Wester skrev:
Klart ni ska göra det så orginal ni kan och vill. Har själv gjort det. Fixar alla golv, hyvlat upp orginal lister och foder till alla rum. REnoverat alla orginalfönster, 6 kakelugnar + vedeldad i köket. Lantkök, handtryckta tapeter, takkronor, linolja, porslin grejjer för all el + allt annat som gör det orginal. tog lång tid då huset e rätt stort (ca 325 kvm) samt kostade en förmögenhet men jag trivs som bara den nu.

Kör hårt
Wester, du har möjligtvis inte bilder på hur du renoverat ditt hus?
Låter även som du lagt ner mycket tid och möda på att få det tidstypiskt.

Här på forumet kryllar det av många nya hus och bilder och planslöningar och allt.
Men samma dokumentation från äldre hus är tyvärr ganska sällsynt.

Så har du något som helst, är det väldigt välkommet! :)

// Linda



 
Ja, Wester, har du några bilder. Det låter fantastiskt fint!
Visst försöker jag återställa det mesta men det är svårt då man slängt och bytt ut originaldelar. I vissa dörrar har man t.ex. slagit sönder speglarna innan man satt dit masoniten, varför undrar man då? Jag har iof fräst nya speglar som jag satt dit.
Merparten av alla snickerier finns kvar och dessa har jag roat mig med att skrapa. Många lager med diverse färgsorter....de ska så klart återfå linoljefärg.

Vi har som sagt hållit på i snart 3 år och har flyttat in men det är långt ifrån färdigt. Hur lång tid har det tagit för dig, Wester, att återställa så många kvadrat?
 
¤ maria ¤ skrev:
Men det blir tex oljade golv och oljad köksbänk. Nej det är inte praktiskt men det skiter jag i! Det SKA va så! Är det inte fler som håller med mig?
Varför skall du olja golven?? Inte gjorde man det 1914. Jag vill slå ett slag för skurgolv. Vi har gamla obehandlade skurgolv i några rum och dom gör hela atmosfären i rummet. Dom är långt ifrån fläckfria men GUD så vackra. Sen har vi lagt in nytt trägolv i ett skafferi och bara såpskurat. OBS inte såpat! det är en modern behandling. Nej såpa och kallvatten, och sen rent vatten som sköljer bort såpan. Långskaftad borste och mopp med bra svamp gör att det går gansa lätt. Skafferigolvet blir bara lenare och lenare för varje år som går. Obs att ytan är hyvlad och inte slipad. Vackert och skönt, skönt för barnafötter :)
 
Klostergården skrev:
Varför skall du olja golven?? Inte gjorde man det 1914. Jag vill slå ett slag för skurgolv.
Som sagt, vi har inte tillräcklig kunskap! Men tack för påpekandet :) Vi har valt mellan såpa och olja, men valde bort såpan för att det måste göras flera gånger innan det blir "färdigt" och just för att fläckarna fastnar ännu lättare på såpat. Men nu när jag läst ditt inlägg blir jag velig igen, det låter så härligt...
 
W
Har hur mycket bilder och dokumentation som helst faktiskt men har inte hunnit samanställa det ännu (och det lär nog dröjja ;)) Har heller inga bilder på när saker e klara för det var roligare att ta blder under byggtiden. Men här kommer 2 som jag hittade. Säger inte så mycket men de var tagna för en annan specifik sak.

 
W
2
 
För den som planerar renovering av gamla hus: Åk till Gysinge, om ni inte redan varit där! Visningshusen ger SÅ mycket inspiration. Är det för långt dit, beställ katalogen. Jag vill inte påstå att Gysinge kan allt bäst eller så, ;) och var och måste hitta sin egen väg, men som inspiration och för att se resultatet av olika metoder i verkligheten är det superbra!
 
Mycket smakfullt! Väldigt elegant. Har du planer på nån sammanställning inom överskådlig framtid? Hör också till skaran som blir helt till mig i trasorna över att i bildform följa andras och egna renoveringsprojekt. :)

Wester skrev:
Har hur mycket bilder och dokumentation som helst faktiskt men har inte hunnit samanställa det ännu (och det lär nog dröjja ;)) Har heller inga bilder på när saker e klara för det var roligare att ta blder under byggtiden. Men här kommer 2 som jag hittade. Säger inte så mycket men de var tagna för en annan specifik sak.
 
Kan inte annat än att hålla med Korsriddaren - mycket smakfullt!
Roligt att se bilder där det finns andra kulörer på väggarna i stället för vitt, vitt och vitt som det är i de flesta inredningstidningar.

Till Gysinge har jag varit och det är mycket inspirerande det också. Fast det är roligare att se hur "vanliga renoverare" har gjort.

Det är roligt att försöka återskapa dåtidens charm. Synd att det ska vara så dyrt bara!
 
W
Ne vitt är inget som man vill ha, grymt opraktiskt. Inget är vitt hos oss förutom murstockar och foder, golvlist. Jag vet inte när jag blir klar med en sammanställning av allt vi gjort men förhoppningsvis under vinter. Allt är såklart inte helt klart (det verkar det aldrig bli) men hittils har det tagit ca 1 år. Väldigt många hantverkare har varit med och jobbat ändå har det tagit bra med tid.
 
Jag förstår att det tagit tid. Vi har t.ex. försökt återanvända det mesta vad gäller socklar och foder och då ska dessa skrapas. I och för sig har jag en speedheater till hjälp men vilken tid det tar.
Vi har också haft hantverkare här som hjälpt oss med el, vvs och byte av vissa fönster som tyvärr inte gått att rädda. Annars har vi behålld enkelfönstrren med gammalt glas och istället beställt innerfönster. De fanns inte kvar.

Wester, var har du fått tag i den vackra röda tapeten?
 
W
Lister har vi oxo behålt det som har varit möjligt men kompleterat rätt mycket (över 200 meter). Fönster har vi som tur är alla orginal kvar (88 st). Hyrde folk som renoverade dessa då det hade tagit alldeles för mycket tid att fixa själv.
Tapeten är en special tryckning bara för oss så den finns inte att få tag i tyvärr. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.