Precis tänkte stänga av värmen i elementen sommartid så all värme leds till poolen.

När jag känner på rören idag så är det bra mycket varmare än 30grader också.
 
Redigerat:
Du ska inte behöva stänga av, regleringen ska dra ned till noll effekt ut så då är det stängt. Gör det inte det så har du fel på fjärrvärmecentralen.

Protte
 
Där jag bor (Linköping) har fjärrvärmeleverantören just ändrat sin taxa så att alla får "pooltaxa", vilket i korthet betyder ~9.7 öre/KWh mellan maj till september. (Att sedan värmen kostar ca 1 kr/KWh under vintern är en annan sak...)

Det känns rätt attraktivt mot en bullrande värmepump.

Som skrivits innan så borde det fungera fint att leda om radiatorslingan i direkt efter värmeväxlaren till en poolväxlare med t.ex. en manuell trevägsventil.
 
Redigerat:
D
Sedan när alla har skaffat poolväxlare och kastat sina värmepumpar till poolen så ändrar de taxan... ;)
 
DIY_freak skrev:
Men att koppla förbi radiatorkretsen var ju ett separat problem och har ju inget med fjärrvärmeväxlarens kapacitet att göra, som du var inne på.
jo visst nämnde jag att effekten som krävs att värma en pool kanske är lika som till huset i allmänhet men det primära jag menade var att man troligen inte får ut den effekt man önskar på radiatorkretsen som redan är reglerad. Och nå andra uttag lär väl inte finnas?
Då får man ju montera nåt mellankoppel så man kan styra fullvarmt vatten till poolens värmeväxlare. Låter jobbigt att hålla på och strypa element.
 
DIY_freak skrev:
Sedan när alla har skaffat poolväxlare och kastat sina värmepumpar till poolen så ändrar de taxan... ;)
Haha, Ja!
Tyvärr är ju priserna satta utan korrelation till verkliga kostnader. Snarare till "så mycket vi kan ta utan att tappa för många kunder"
 
ANledningen att jag vill byta är att jag behöver en 10kW värmepump för att få den värmen jag vill ha. Då blir det rätt hög kostnad med 2kWh/timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.