Jag och sambon har tillbringat mycket tid med att fundera över planlösningen för vårt framtida hus. Vad beträffar huset har vi följande önskemål/krav:

  • Minst fyra sovrum
  • De tre mindre sovrummen i stort sett identiska sett till yta, form samt dörr- och fönstersättning
  • On-suite badrum och walk-in closet till master bedroom
  • Åtskild barn- och föräldradel
  • Hyfsat "öppen" och "modern" planlösning
  • Köksö

Det finns inte många, om ens några, planlösningar vi lyckats hitta som motsvarar samtliga önskemål, så vi har istället ritat vår egen som vi nu skulle uppskatta lite feedback från forumet:

FloorPlan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppåt på bilden är vädersträck öster, med sjöutsikt (dock cirka 1100 m till sjön).
Vänster på bilden är vädersträck norr, med utsikt mot en skogsdunge.
Höger på bilden är vädersträck söder, med utstik mot en skogsdunge.
Nedåt på bilden är vädersträck väster, där vägen går (grannar på andra sidan vägen).

Utrymme för stort förråd och utökad teknikdel kommer att finnas tillgängligt i garagebyggnaden som kommer placeras vänster/norr om bostadshuset.

Tomten är svagt rektangulär till formen, med kortsidan (öst-väst) om cirka 100 m och långsidan (nord-syd) om cirka 110 m vilket totalt är strax över ett hektar. Vid tomtens östra gräns går ett tågspår som dock inte är jättefrekvent trafikerat.

Jag hoppas denna information skall räcka för att kunna ge oss lite feedback på vår planlösning, tack på förhand!
 
Spontant skulle jag själv fläska på med mer förvaring i köket. I övrigt ser det ju riktigt trivsamt ut, om än kanske ganska dyrt att bygga med tanke på storleken.

Sen med tanke på väderstrecken kanske det är roligare att tänka om gällande riktning på allrum och uteplats.

Finns för övrigt en light-variant av detta, ritat i vinkel, hos M-sjö som heter Talludden, har ni sett den? Förvisso mindre åt alla håll men kan fungera som inspiration.
talludden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mycket oanvända ytor, tror det borde gå att planera om något och få det bättre.

Köket och vardagsrummet har en intressant lösning, men jag tror den som den är just nu kommer bli väldigt svårmöblerad.

Bäst vore kanske om ni satte er ner och försökte provmöblera er lösning?
 
Solen på dagen kommer från öster och kvällssolen har du från väster, så jag tycker också ni ska tänka om vad gäller placering av uterummen.

Ni har totalt 25,6 m2 hall i huset, känns inte det lite i överkant?
Ni har många sovrum så jag antar att ni antingen har flera barn eller räknar med att få flera barn. Var ska ni i så fall sköta tvätten? Jo ni har en tvättstuga, men har ni plats där inne för att vika och stryka tvätt? Eller vill ni som så många andra, göra det i vardagsrummet eller i sovrummet?

Jag och sambon (inga hemmavarande barn) ritade eget och vår tvättstuga är nästan 15m2 och där har vi 3,5m bänkyta och en hunddusch förutom TT, TM och TS.

Och ja, ni behöver mycket mer förvaringsyta i köket.
 
AXS
Bra grund!

Några tips:
-Öppna upp mellan kök och hall, bra för ljus och att lättare navigera. Inte mysigt heller att gå runt för att komma in i huset.
-Slopa hallen till vänster. Det gör att alla rum i den vänstra delen kan förlängas.
-Flytta dörren till sovrum 4 mer åt vänster, då går det att ordna till den där lite krystade hallen mellan sovrummen.
-Spegelvänd huset.
 
BirgitS
Om en groventré ska fungera måste det finnas gott om plats för blöta skor och ytterkläder direkt vid ytterdörren.
Köket verkar väldigt opraktiskt, var ställer man matkassarna medan man packar upp dem, köksön mitt i vägen när barnen går mellan entréhall och sovrum.
Huset känns mycket mer välkomnande när man ser in i huset, och helst ut på andra sidan också, direkt när man som gäst kliver in genom ytterdörren.
 
Ni har lagt många kvm på hallen och ändå inte fått en välkomnande hall. Öppna upp så att man ser in i huset och inte behöver "gå runt" för att komma in.

Sen undrar jag lite hur ni tänkt med köket? Ska matbordet vara innanför köksön, då skulle jag sakna fönster plus att det blir spring runt för de som lagar mat. Har ni tänkt ha matbordet i vardagsrumsdelen tror jag det blir väl trångt.

Spontant tycker jag att de flesta tillverkare har hus som uppfyller era krav men där man lyckats bättre än vad ni gjort.
 
Vill ni inte kunna se vem det är som kommer och knackar på? Eller se ut mot gatan?
Toaletten vid entren, när är det tänkt att ni ska använda den? Den är inte särskilt lättåtkommlig.
Köksön är väldigt smal, och diskytan var har ni den?
Som någon annan påpekade, vart tänkte ni placera matbordet? I köket eller i vardagsrummet?
 
Huj...... där blir det minnsann att gå med dubbla yllesockor och vadderade byxor och långkalsonger vintertid. Kalldrag från tre onödiga ytterdörrar och dubbeldörrar dessutom......
Även om moderna ytterdörrar är täta när de är nya så brukar alla dörrar bli dragiga efter några år. I praktiken har man inte varken tid eller råd att byta dem så ofta som man borde. Nej inga ytterdörrar utan farstu i hus där jag skall övervintra.

Sedan blir farstun och köket både otrevliga och opraktiska. Varför inte göra en dörr rakt fram när man kommer in direkt till köket och sedan planera köket utgående från det? Dessutom har ni för litet skåp och arbetsbänksyta i köket.

Dessutom saknar jag en "lumpskrubb" i anslutning till grovingången. Det måste finnas en plats direkt innanför en ingång där man kan hänga av sig arbetskläderna då man kommer in från arbeten på tomten eller hem från förtjänstarbete. Det rummet går inte att kombinera med klädvård för då kommer all den rena tvätten att börja lukta svett och svetsrök och kloak och tjära och dieselavgaser och annat i den stilen.
Även om ni själva har renliga arbeten just nu så vet jag av egen erfarenhet hur snabbt lyckan kan vända......och så kommer era barn en dag att bli arbetsföra och bästa vägen till ett hyggligt yrke är att lära sig från grunden och då hamnar man i skitiga ändan i början. Man skall inte bygga fast sig i lösningar som begränsar karriärmöjligheterna.
 
heimlaga skrev:
Huj...... där blir det minnsann att gå med dubbla yllesockor och vadderade byxor och långkalsonger vintertid. Kalldrag från tre onödiga ytterdörrar och dubbeldörrar dessutom......
Även om moderna ytterdörrar är täta när de är nya så brukar alla dörrar bli dragiga efter några år. I praktiken har man inte varken tid eller råd att byta dem så ofta som man borde. Nej inga ytterdörrar utan farstu i hus där jag skall övervintra.

Sedan blir farstun och köket både otrevliga och opraktiska. Varför inte göra en dörr rakt fram när man kommer in direkt till köket och sedan planera köket utgående från det? Dessutom har ni för litet skåp och arbetsbänksyta i köket.

Dessutom saknar jag en "lumpskrubb" i anslutning till grovingången. Det måste finnas en plats direkt innanför en ingång där man kan hänga av sig arbetskläderna då man kommer in från arbeten på tomten eller hem från förtjänstarbete. Det rummet går inte att kombinera med klädvård för då kommer all den rena tvätten att börja lukta svett och svetsrök och kloak och tjära och dieselavgaser och annat i den stilen.
Även om ni själva har renliga arbeten just nu så vet jag av egen erfarenhet hur snabbt lyckan kan vända......och så kommer era barn en dag att bli arbetsföra och bästa vägen till ett hyggligt yrke är att lära sig från grunden och då hamnar man i skitiga ändan i början. Man skall inte bygga fast sig i lösningar som begränsar karriärmöjligheterna.
En dörr blir ju inte dragig med åren, det är tätningen runt den som fallerar. Men, ett modernt hus med golvvärme får nog inte det problemet ändå. Det är moderna tider nu. :)
 
Hej
Några bra ideer men också några saker jag tycker skulle fungera mindre bra:
* Blir det inte mörkt i köket? MAn är väldigt långt från några som helst fönster när man lagar mat.
* Ingenstans i sällskapsutrymmena i huset ser man vägen, jag tycker om att från köket se vad som händer, om någon är på väg mot huset.
*Var skall köksbordet stå? Skall det stå utanför köksön verkar ytan innanför väldigt stor, skall det stå inne köket ser man knappast ut därifrån och arbetsmässigt blir det ett litet kök med ett irriterande bord att snubbla på.
* På såpass många kvm bara ett sällskapsutrymme, var är föräldrarna när tonåringarna vill ha filmkväll, eller barnen med kompisar när de vuxna vill prata?
* Jag får instämma med tidigare talare, det är mycket kvadrat i hall samtidigt som den känns som en smal korridor som skall forceras för att komma in i huset.En kall dag klä på tre barn och få plats kan bli spännande.
Några åsikter från en grinig gammal gubbe
 
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Sovrumsdelarna tycker jag ser bra ut, men annars samma kritik som de andra. Ni ser det kanske inte på ritningen, men entré, hall plus grovingång kommer tillsammans bra att kännas som en trist korridor.

Mina förslag:

Dra entrén till vänster och dra fram köket till ytterväggen så får ni matplats vid ett fönster istället för vid en tom vägg. Köket kan då göras något smalare och hallen lite bredare så att garderoberna får plats där. Även det stora badrummet kan krympas lite, så får det palts ett par hallgarderober där eller WC.

Fundera på att krympa stora sovrummet lite och bredda groventrén istället så att det får plats förvaring/bänkar på båda sidor.

Dra bak "köksön" och öka bredden på den, så att ni får en bardisk att hänga vid, en köksö som är lika smal som spisen är inte bara opraktiskt utan i mitt tycke farlig, då man enkelt kan svepa förbi på baksidan. Lägg hellre spis plus fläkt vid väggen, så blir det öppnare mot vardagsrummet. Dessutom är det mycket opraktiskt med en såpass liten köksö med både spis, diskmaskin och diskho, det innebär ju att det är där all matlagning ska ske. Förakta inte ett klassiskt L-kök elelr U-kök. Arbetsbänken mot hallen blir inte särskilt användbar eftersom du inte ritat in något vatten där, utan kommer att bli uppställningsyta för kaffebryggare, brödrost och allt sådant.

Och ön bör som sagt vara så långt bak att man inte behöver gå mellan köksö och matplats till sovrummen utan går genom vardagsrummet.

Byt dubbeldörr i sovrummet mot enkeldörr och ett större fönster. Dubbeldörrar må vara romantiskt, men inte praktiskt.

Fundera också på att få in två tvättställ i barndelens badrum.
 
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Om man nu vill ha en "barndel" av huset, borde det då inte vara nån form av allrum till dem också, eller är ett av sovrummen till för det. Annars får man ju alla barn ute i vardagsrummet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.