Hej!

En perifer isoleringsfråga kanske men moderator får flytta om det passar bättre på annan plats. Min fråga gäller just isoleringen även om det också är en förvaringsfråga. Jag har nyligen flyttat in i ett hus där vinden är isolering med lösullsisolering och där jag skulle vilja ha lite utrymme att stuva undan säsongsprylar. Är det något jag behöver tänka på om jag vill lägga skivor/plank på bjälklag för att kunna lägga lite prylar/kartonger där?

Tack på förhand!
 
Välkommen till forumet.
Ofta är det en ganska trång och otillgänglig lucka till vinden, av egen erfarenhet så har jag märkt att det som bärs upp dit tenderar att bli kvar tills huset skall säljas och då ångrar man att det bars upp dit öht.

Förutom det så finns det även en risk att få mögelangrepp på sakerna där uppe.
 
  • Gilla
Ancient
  • Laddar…
Det är en helt okej öppning till vinden faktiskt, inte så man lyfter upp lådor på 50 kilo men ändå en del. Mögelangreppet får vi tänka på, och bara ställa upp saker som vi är relativt orädda om eller som är förpackade.

Med utifrån isoleringen så borde det då inte vara några bekymmer att lägga skiva eller plank på bjälklaget?
 
K
Vi använder vår vind otroligt mycket och har inte upplevt vare sig mögelangrepp eller andra fuktbekymmer. Det vi haft problem med är getingar som gillar att komma dit och bygga bo.

På sommaren kan det bli otroligt varmt, så årgångsviner ska förstås inte lagras där. Vår lucka är 50x80 men eftersom det bara är 2,2 meter till tak så kan man inte få upp hur stora saker som helst..

Ni behöver väl inte täcka hela utrymmet med golv? Men annars behöver du inte oroa dig för bekymmer med isoleringen
 
  • Gilla
Ancient
  • Laddar…
Nej, det blir långtifrån hela utrymmet som får golv. :)

Men då tackar jag så mycket, känner mig lugnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.