Jag ska snart börja bygga ett staket. Först tänkte jag bygga ett traditionellt staket men har nu fått upp ögonen för staket med liggande ribbor. Har tittat på nätet och sett en hel del snygga. Dock så vet man inte alltid vad det är för dimension på ribborna samt avståndet mellan dem. Vore tacksam om ni som har liggande staket hade lust att lägga upp bilder på dem och ange vilka dimensioner ni använt samt avstånd.

Sedan har jag lite frågor. Har hört att en del har problem med ribbor som vrider sig. Ribborna som jag har funderingar på att använda är antingen 45x45, 45x70, 28x45 eller 28x70. Jag tänkte ha cc 200 mellan stolparna. Tänkte fästa dem med två skruv i varje stolpe.
 
  • Gilla
taksparre
  • Laddar…
Trä är ett levande material. Det är nog snarare regel än undantag att trä vrider sig med tiden.
 
Jag körde på 45*45 så det blev lite stabilare. Är 45 mellan varje, tyckte det blev lagom och behövde ju inte såga till några distanser.

Setat två år nu, två skruvar som har gått av efter vintern men inte vridit sig något. Sen en regel som överliggare som jag fräste till.

IMG_20140801_211511_zpsvksmbiul.jpg
 
  • Gilla
Lisa Stenberg och 2 till
  • Laddar…
Om du kör 200 mellan stolparna bör du använda ganska breda spjälor för annars kommer de garanterat att slå sig så att det syns. Jag skulle personligen inte gå under 95mm breda spjälor i ett sådant bygge men det är nog möjligt att 70mm funkar bra också, 45mm däremot går bort direkt för det kommer att se ut som skit efter ett år.
 
  • Gilla
Nash77 och 1 till
  • Laddar…
Jag har 45x45 med 45mm emellan. Avståndet mellan stolparna är 110cm och det har aldrig slagit sig.
Nu är det iof inget staket utan ett räcke. Kanske blir för tätt med stolparna till ett staket.
 
Redigerat:
Har 2 meter mellan mina stoplar, ingen antydan till att de ska slå sig. Klarat 2 år nu så känns som det skulle skett tidigare isf.

IMG_20160510_095718_zpspfix2pck.jpg
 
  • Gilla
GillarFixa
  • Laddar…
Andreas Blomkvist skrev:
Jag körde på 45*45 så det blev lite stabilare. Är 45 mellan varje, tyckte det blev lagom och behövde ju inte såga till några distanser.

Setat två år nu, två skruvar som har gått av efter vintern men inte vridit sig något. Sen en regel som överliggare som jag fräste till.

[bild]
Ser snyggt ut. Vad har du får avstånd mellan stolparna?
 
  • Gilla
Johan Klopp
  • Laddar…
Andreas Blomkvist skrev:
Har 2 meter mellan mina stoplar, ingen antydan till att de ska slå sig. Klarat 2 år nu så känns som det skulle skett tidigare isf.

[bild]
Snyggt! Så du kör också med 45x45 och de har inte vridit sig något?
 
  • Gilla
THOGU
  • Laddar…
Är det större chans att "fyrkantigt" virke vrider sig, som tex 45x45 än tex 28x45? Eller har 28x45 lättare att vrida sig för att det är tunnare?
 
Har nästan 45 löpmeter räcke, 9 ribbor och ingen har vridit sig.
 
Andreas Blomkvist skrev:
Har 2 meter mellan mina stoplar, ingen antydan till att de ska slå sig. Klarat 2 år nu så känns som det skulle skett tidigare isf.

[bild]
Snyggt! Skall själv ha 180 mellan stolparna. Vilken dimension körde du och hur gjorde du med skarvarna? Alla skarvar vid samma stolpe eller löpande vid olika stolpar?

Mvh Marcus
 
  • Gilla
Sanna.h
  • Laddar…
Anna1984 Anna1984 skrev:
Är det större chans att "fyrkantigt" virke vrider sig, som tex 45x45 än tex 28x45? Eller har 28x45 lättare att vrida sig för att det är tunnare?
Den frågan funderar jag med på, men inte hittat något riktigt svar. Nån som vet?
 
  • Gilla
Simon92
  • Laddar…
Byggt förra sommaren, cc 110-130cm, 28x45 från byggmax, vissa har slagit sig.
Trädäck med nybyggd trästaket av horisontella 28x45 brädor, några brädor uppvisar vridningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
J
Satte staket med 28x45 förra året. 45 mellan varje ribba. Långsidan på bilden fick kring 200cm mellan stolparna då vi använde befintliga plintjärn. Resten av staketet fick 150-160 mellan stolparna.
Ser fortfarande rakt och fint ut. Två skruv i varje ribba/stolpe. Virke från bolist.

Nybyggt horisontellt trästaket längs en uppfart, med jämna mellanrum mellan ribborna och stolpar fästa på plintjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Britt Collin och 3 till
  • Laddar…
Är det bättre att köra med tex 34x45 ist för 45x45 för att minska risken för vridning?
 
  • Gilla
Daniel_ekeberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.