Vi har ersatt tre fönster (cirka bxh 1250x1800) med ett skjutparti i en gavel av vardagsrummet. I samband med det försvann ju radiatorn som fanns under fönstren och min tanke är så klart att lägga golvvärme närmast skjutpartiet.

Denna tegelvilla från 1962 har en del "unika" lösningar, och en av dem är betongbjälklaget mellan källare och bottenvåning. Sett nedifrån är det en betongplatta på cirka 12 cm rejäl, armerad betong. På detta har man lagt lättbetongkross (bollar på 1-4 cm i diameter) i ett lager på cirka 11 cm för att sedan gjuta en tunn skorpa (1 cm) med betong för att få det slätt. I vardagsrummet har man givetvis haft ett parkettgolv i trä ovanpå allt detta. Källarväggarna är murade av av betonghålsten.

När jag nu rensat bort lättbetongkrosset och trägolvet närmast fönstren (det fanns en blombänk i tegel här också som liksom stod i vägen för skjutpartiet) så vill jag ju fylla upp detta på ett vettigt sätt och dessutom få golvvärme för att hålla fönstren imfria och få viss uppvärmning av rummet (det finns andra radiatorer i andra delar av rummet). Frågan är vad som är rätt sätt att göra detta. I praktiken är det ju så att jag har ett 12 cm tjockt betongbjälklag som jag vill bygga på 12 cm och även få golvvärme. Ytan är 4,3 x 1 meter (längs skjutpartiet).

Min tanke är att lägga cellplast 5-6 cm (jag vill inte ha ner värmen i källaren) och gjuta resten, med klinker som ytbeläggning. Det borde väl räcka för golvvärmen och ge en tillräckligt låg vikt för att inte riskera problem med källarväggar och bjälklag, eller? 5 cm betong blir runt 200 liter, alltså under ett ton i vikt som kommer att ligga längs en gavel.

Tips?

/Fredrik
 
Vi Har gjort så att när vi gjutit där det har varit stora fönsterpartier åt kunder att man har lämnat ett hålrum för element som ligger under ett galler p.g.a. att konstruktören sa att kallraset kan kyla ner hela golvvärme systemet.
Vet jag inte om det hjälper dig och det kanske är tråkigt att ha galler vid sina skjutdörrar men bara så du vet!
Mvh Pontus
 
Tanken med en radiator nedsänkt har varit på tapeten, men jag skulle helst ha golvvärmen. Ett problem är att få tag i en radiator som fungerar i ett 12 cm högt utrymme, och sedan ska man ha ett snyggt galler på det. Har du tips på produkter för detta?

/Fredrik
 
Tyvärr inte!
 
Gammal tråd, men så här gjorde jag:

Isolering 5 cm (cellplast, minns inte vilken)
Armering med viss distans till cellplasten
LK golvvärmeslang 16 mm, lite extra tätt (16 cm mellan varven)
8 cm betong
Klinker

Skjutpartiet är ett Willab WG100, bredd cirka 4 meter.

Golvvärmen har jag anslutit direkt till radiatorkretsen (bergvärme, så den är temp.reglerad), alltså ingen shunt eller liknande. Detta är en yta på 1 x 4,3 meter så flödet är det inga problem med. Vill man kan man strypa just denna slinga med de ventiler jag satte mellan slangen och värmerören. I vintras var det varmt och gott på denna del av golvet och inget som helst problem med kallras. Vill man snåla kan man säkert strypa golvvärmen en hel del, men det är ganska härligt att ha 30-40 grader i golvet på vintern!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.