L
Jag håller på att bygga nya infällda garderober i vårat blivande sovrum då de gamla.. tagit slut. Köpte Ikeas Pax-dörrar (hemnes, massivt trä) och bygger stommarna själv av hobbyskiva (stavlimmat massivt trä). Det blir halvfabrikat dels eftersom Pax-originalgrejerna inte får plats utan måste anpassas, men också för att jag försöker hålla nere formaldehydmängden. Jag vet inte hur farligt det egentligen är, men det känns bra att inte behöva tänka på det. Dessutom känns det gediget att bygga med massiva träskivor :)

Hur som helst så har jag kommit till punkten där jag måste köpa mig ett lämpligt bakstycke. Här hade jag tänkt någon form av träfiberskiva (typ masonite) utan några limtillsatser. Det har dock visat sig vara svårt att hitta, de flesta byggvaruhus verkar inte ha den typen av skiva jag är ute efter.

Till sist hittade jag denna: http://www.xlhemma.se/utomhus/bygg/skivmaterial/board/hard-board-30x1220x2440-mm/p-239023 . Den ligger under utomhuskategorin, men så vitt jag kan se ska den vara gjord utan lim eller andra tillsatser (vill ju verkligen inte ha någon impregnerad skit i sovrummet). Vad tror ni, kan den vara lämplig att använda till bakstycke?

Sen funderar jag också på vad jag ska ha för färg. Jag använder furuskivor, så jag skulle egentligen vilja "kapsla in" terpentinet med färg, ska man ha någon speciell färg till det eller funkar vad som helst? Rent estetiskt är jag inne på någon form av svart lasyr.
 
Skivan kan bearbetas på olika sätt och spricker ej enligt faktabladet, så det kan väl vara ett vettigt alternativ utifrån din kravspecifikation.

När det gäller färg skriver du att du vill "kapsla" in terpentinet (i limfogen((?)) med färg — de naturliga ämnen som finns i furuträet är troligen mindre hälsovådliga än den färg du funderar på att använda för att försöka stänga inne dem. Sena rön visar att den vattenbaserade väggfärg vi använder idag avger skadliga emissioner under rätt lång tid tvärtemot vad vi trott, att byta traditionella lösningsmedel mot vatten skapar falsk trygghet eftersom det är färgen i sig som är hälsovådlig.

Mitt råd är: bygg, måla, vädra en tid, lev.
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.