Hej

Tidigare ägare till huset har slarvat lite med att rensa sil i stupröret och det ihop med att bärlinarn till altan ligger emot har resulterat i att offerbrödan i hörnet börjat bli röten. Den är ca 5-7cm precis i hörnet som verkar drabbat, efter det går inte kniven att trycka ner. Offerbrödan är väll troligtvis spikad i syllen men problemet är att en stor altan är ivögen vilket försvårar bytet av offerbrödan. Frågan jag ställer mig är hur farligt det är med röta här samt om man smidigt bara kan byta det skadade partiet utan att riva hela altanen?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Offerbräda?
Kan det vara en snedställd bräda i nederkant av fasaden som avses?
Kan inte utifrån bilden bli klok på det heller.

Hur som så går det utmärkt att bara byta det skadade partiet. Se bara till att det blir tätt i skarven.
 
Offerbrödan, vattenbräda. Den som placeras nedanför lockpanelen och innanför bärlinarn för altan i detta fallet. Byta den skadade delen tänker du, såga av bärlinarn och offerbräda intill det skadadeträt och sätta dit nytt. Kanske är lättare än jag inbillar mig....
 
Kanske syns tydligare här.... image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror jag förstår vad som är dåligt - det som kniven sitter nerkörd i.

Om det ruttna partiet aldrig får något vatten på sig så kan det vara, men jag tvivlar på det?

Risken är att rötan sprider sig in i syllen och till nederkant av panelbrädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.