K
Prima
 
  • Gilla
hc77
  • Laddar…
Flytspackel tror jag man brukar hävda är ett sugande material.
 
K
Icke sugande material är typ färg, plåt och liknande, men de ska också primas för vidhäftning.
 
Jag funderar på att lägga klinker i garaget men där är betonggolvet behandlat med något. Typ lackat eller oljat, det är lite gulaktigt. Måste detta slipas bort eller kan man prima alt klinka på det direkt?
 
K
Olja är riktigt dåligt för vidhäftning. Lack beror på hur den sitter, men för att säkra så slipar man bort den eller chansar. Upp till var och en.
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Primer på flytspackel innan klinkerfix?

Verkar råda lite delade meningar om det, men så här skriver Weber om sin set 610 dr (som jag har stående i källaren)

"Vid sättning på kraftigt sugande underlag primas detta med Floor 4716 Primer utspädd enligt aktuellt produktblad.
Befintlig keramik eller andra icke sugande underlag i torra utrymmen primas med Gypsum Primer.
Vid användning utomhus får underlaget ej primas med Floor 4716 Primer. Underlaget bör vid behov istället för-vattnas till lätt fuktigt, fritt vatten får
dock ej förekomma."

Nu är det flytspacklat underlag, och eftersom jag spacklade i två omgångar så primade jag mellan spacklingarna. Och min bedömning är att flytspackel INTE är sugande, så det skall alltså klara sig utan primer. Bör jag då fukta ytan istället?

Gammalt betonggolv i gammal källare, primat och flytspacklat två ggr).
Nu ska jag göra samma sak, hur gjorde du?
 
Jag *tror*`jag primade. Det var ett tag sedan nu... Har för mig att det var rätt smidigt att blaska på lite primer.
 
M -MH- skrev:
Jag *tror*`jag primade. Det var ett tag sedan nu... Har för mig att det var rätt smidigt att blaska på lite primer.
Gött, får se hur jag gör då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.