peternicklas
Hos oss så är det dukt hela vägen som är krav. Jag la dock ned ett 50mm. kabelrör för att lätt kunna byta om det behövs. Minsta diameter som en fotboll runt 30 cm.
Vad har du för grund till huset?
 
Har lite av samma fundering här. Är på väg att dra in fiber. Men frågan är om man kan köra upp ingången för fibern på fasaden en bit just för att slippa få in den i källaren. Man får väl kanske gräva lite djupare lite innan man måste upp för få rätt radie. Finns det något krav att den måste gå rakt in från där man grävt?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Finns det något krav att den måste gå rakt in från där man grävt?
Tror inte någon här kan svara definitivt på det, alla entreprenörer använder inte samma metoder och ställer därmed olika krav. Utbyggnad pågår här och jag har varit inblandad i fyra fastigheter där endast en följde rekommendationen, min erfarenhet är att de som är ute i fält är flexibla och lösningsorienterade. Försök få tag i de som verkligen gräver, monterar dosor eller svetsar fiber, förklara vad du vill uppnå och se om de har tips.
 
Slangen borde inte vara grövre än 14/10, men man vet ju aldrig.
 
Vi drar in en vit 10/6 slang sista biten. Försöker i längsta möjliga mån vara kunden till lags. Det enda jag verkligen avråder ifrån är att dra in fibern långt i huset. Om man nu inte kan dra den via vind eller källare där böjradien inte blir ett bekymmer. Går ju inte att göra några 90' böjar direkt.. .
 
Ok, jag har tur när det gäller min placering i huset. Den kommer bli exakt där jag har min adsl utrustning idag. Men för att slippa ha den precis under i källaren behöver jag gå upp ca 1m från grävningen . Får kolla med dem, vi hinner troligast inte i höst utan det blir till våren.
 
Ska/bör inte vara något problem.
 
Hos oss användes ett befintligt rör (svart plastslang) fram till fasaden. Det gick inte att komma in i huset på ett vettigt sätt genom det röret, så de grävde upp lite, gjorde ett hål i röret och ett nytt hål i fasaden under marknivå. Sedan användes en mycket tunnare slang (diameter mindre än 10mm) från det "gamla" röret och in i huset (källaren).
 
Ok, det är en lite äldre tråd men jag har en fråga på temat "slang på fasad". Är eventuell värme i slangen med fiber inte något problem? Antar att det blir rejält hett sommartid. Har hjälp en bekant att dra in PEM-slang via fasad, vinden och ner i en garderob där konvertern ska sitta. Kompisen hade för sig att det inte fick vara för varmt i garderoben pga nån beläggning i slangen som kunde "smälta". Vi hittade inget om det i instruktionen från fiberbolaget så kanske han missuppfattat något. Någon som känner igen frågeställningen och vet hur det ligger till?
 
Inget definitivt men... Hur varmt kan man ha i en garderob eg? Man drar ju glatt upp fiberkanalen på fasaden där det kan bli rejält varmt när solen står på. Sen kan ju själva konvertern bli var om den sitter instängt i ett varmt utrymme så klart.
 
Ducten har ingen beläggning på insidan, den är blank för att ska bli så låg friktion som möjligt vid blåsning. Vid långa sträckor så används ofta ett smörjmedel som sprutas in i ducten innan blåsningen.
Den förslagna PEM slangen är av "samma" material som ducten, PE, Poly Eten. Ducten kan däremot vara UV-känslig och tappa färg och mjukhet. PE slang som är UV säker är svart.
Jag går upp med ducten på utsidan av gavel i väster täckt med ett kabelskydd/kanal i galvat järn/stål, finns på Biltema, Jula mm. Därefter upp på vinden och ned genom innertaket på lämpligt ställe.
 
Kjell_G skrev:
... Kompisen hade för sig att det inte fick vara för varmt i garderoben pga nån beläggning i slangen som kunde "smälta". Vi hittade inget om det i instruktionen från fiberbolaget så kanske han missuppfattat något. Någon som känner igen frågeställningen och vet hur det ligger till?
Gamla telekablar har ibland vaselin eller annat "gojs" i sig som kan bli ganska otrevligt om det börjar droppa, men inte i denna typ av slang. Skydda fibern bäst du kan och låt den inte bli varmare än nödvändigt (på fasad och vinden). Dukten är ofta UV-känslig och måste skyddas från solljus, men har du PEM-slang på fasaden är det nog inget problem. Då skulle jag vara mer orolig för värmen om den är dragen i söderläge. Ett kabelskydd utanpå PEM-slangen skulle göra att solen inte kommer åt att värma upp den lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.