Vi håller på att finplanera vår tomt och ska rulla gräs på en ganska stor areal. Gräset ska rullas ut först nästa vår. Tomten sluttade ganska kraftigt när vi satte igång med markplanering. Vi har nu fyllt upp med fyllnadsmassor (av blandad sort exv. jord, sand, lera, en del sten) och jämnat ut så att nivåerna är rätt. Jag kom över en större mängd matjord från grannens trädgård när han grävde ut för att bygga pool. Vi har en gubbe som hjälper oss med planeringen, leder arbetet och kör grävmaskin. Han menar att vi kan använda den matjord vi fått från grannen för att breda ut ovanpå existerande jordmassor och sedan lägga gräsmatta ovanpå. Jag har läst mig till att man bör ha ca 10cm för ändamålet avsedd gräsmattejord (dvs. fin matjord utan ogräs) och ev. lite sand under gräsmattan. Vad bör vi göra? Som jag ser det kan vi antingen:

1. Använda jorden vi fått från grannen som gräsmattejord. Då sparar vi en del pengar men riskerar att förstöra gräsmattan pga att ogräsfrön finns kvar i jorden.

eller

2. Sprida ut jorden från grannen för att få ett jämnt lager och sedan lägga matjord ovanpå detta, men då använda lite mindre exv. 5 cm ist för 10 cm.

Observera att vi inte kommer rulla ut gräset förrän nästa vår (jorden från grannen kommer alltså ligga utspridd ca 1 år).

Jag lutar kraftigt åt alternativ 2. Vad säger ni? Och hur går man bäst till väga för att ta bort ev. ogräs som uppstår - bör man "skrapa" av översta skiktet med grävskopa nästa vår?

Tacksam för hjälp!
 
Jord som ligger utspridd ett år kommer ändå kontamineras med frön och allt möjligt annat om ni inte täcker över den. Jag tycker ni ska så gräs till sensommaren istället. Mycket billigare och mindre jobb samt att det ofta blir snyggare slutresultat än rullat gräs som är framtaget för att växa fort men inte nödvändigtvis så tätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Så eget gräs till sensommaren. Då kan du välja ett bättre gräs till lägre kostnad.
Själv rullade jag ur gräset pga otålighet, men ni ska ju ändå vänta.
 
Edit: Vi har av olika skäl bestämt oss för att rulla gräs. Det är alltså inte aktuellt att så gräs.
 
BirgitS
Angående alternativ 2:
Att lägga ut 5 cm matjord ovanpå ogräsfrön kommer inte att hindra alla ogräsfrön från att gro, t ex eftersom en del frön inte gror förrän de kommer ner en bit i marken.

Oavsett hur ni gör:
Finns det rotogräs i marken (nuvarande och/eller grannens) som tistlar och maskrosor kommer de inte att bry sig om ens 10 cm matjord och utrullad gräsmatta.
 
Tack, Birgit. Så hur gör vi för att se till att det inte finns ogräs undertill? Skrapar med grävskopa eller rensar för hand (ca 1000 m2)? Under matjorden från grannen ligger den jord vi hade på tomten från början vilken också kan innehålla ogräs. Så hur vi än gör måste vi hantera ev. ogräs.
 
BirgitS
Jag förstår något inte riktigt på vilket sätt du tänkt att grävskopan ska göra någon nytta. Ska den gräva bort 10 cm jord?
Eller menar du att det ska bli som när man krattar de översta 2 cm?
I det senare fallet kan det ta död på det ogräs som just har grott, men just inget annat.

Ni kan få grannens matjord och befintlig jord rätt ogräsfri genom att varje vecka under sommaren kratta igenom den och gräva upp maskrosor och andra rotogräs. Ungefär lika mycket jobb som det blir sen om ni vill fortsätta att hålla gräsmattan ogräsfri.

Det är väl bara matjorden ni fått från grannen och inte alven en bit ner som växter, inkl. gräs, inte kan växa i.
 
Ok, så det bästa jag kan göra är således att sprida ut grannens jord så långt den räcker, låta den ligga tills vi ska rulla gräset nästa vår och rensa allt ogräs som gror i sommar?
 
BirgitS
Jag tror det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.