Ska införskaffa en Automower 310.

Har skissat lite nedan hur jag har tänkt mig. Kom gärna med tips och idéer på hur jag kan förbättra/förändra.

Min största fråga är egentligen hur man löser den trånga passagen på 110 cm, mellan fram och baksida på tomten?
Begränsningskabeln ska ligga 30 cm ut från kanten och guiden behöver ligga 30 cm från begränsningskabel för att inte bli störd.
Hos mig blir det 110-30-30=50cm, 50/2=25cm

Robotgräsklippare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
6
Kan du inte ta och lägga begränsningskabeln på 25cm avstånd just vid den trånga passagen? Så exakt noga är det ju inte med 30cm för begränsningskablen. Då får du ju 110-25-25=60cm /2 = 30cm.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det går kanske?
Har ingen koll själv, därför jag frågar :D

På vänster sida i passagen sitter ett plank, så man kan kanske dra in det ytterligare på den sidan?

Läste att laddstationen inte kan sitta i ett hörn, vilket jag placerat mitt i på bilden, flyttar nog ut den längst kortsidan till vänster på min bild.

Ser det bra ut för övrigt?

En fråga till förresten, trädet längst upp till vänster är en stor björk, (dom andra två är nyplanterade) behöver man begränsningskabel runt detta?
 
Passagen ska säkert gå att få till. Brukar alltid gå att tänja gränserna lite. Stora träd är inga bekymmer men ett nyplanterat behöver antigen slinga runt eller om du bygger en träsarg runt som skyddar trädet som klippare kan krocka med. Bara att ta bort den när trädet växt till sig lite.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det är inte bra med slinga runt bara för att skydda klipparen då?

Uteblivna svar angående slinga o guide gör att jag antar att det ser bra ut i övrigt? :)
 
Är ju aldrig fel med slinga runt. Står träden dessutom nära yttregränsen där begränsningskablen ändå går så är det ju inte så mycket jobb att ta en vända in runt trädet. Går inte så många meter extra kabel heller Tänk bara på att ta till lite extra runt dom nyplanterade träden då så du har lite att ta av när träden växer. Upplägget på installationen ser jätte bra ut. Guiden täcker upp hela tomten bra och den korsar inte begränsningskablen någonstans heller. Kan inte bli bättre.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Kanon!
Nästa steg blir o ringa elektrikern o dra ett nytt uttag, sen är det bara o köpa klippare o koppla in!
 
Ny dum fråga angående min smala passage.

Får en väldigt smal passage enligt bild nedan.
Svart är ett plank med 110 cm mellan,
röd begränsningskabel som ligger 35 cm från planket,
blå är guide.

Som jag ritat nedan blir avståndet mellan begränsningskablarna ca 40 och där ska en guide in också, kommer detta bli på tok för smalt eller den kan funka?
Längden på passagen blir ca 70 cm.

Begränsningskabel till höger i bild är redan dragen, ska jag försöka dra in den vänstra närmare planket än 35? Sitter en grind på planket till vänster som jag är rädd att klipparen fastnar i om jag lägger kabel för nära.

Namnlös.png
 
Fungerade alldeles utmärkt (y)

Begränsningkabel-20cm-guide-20cm-begränsningkabel.
 
Hur gjorde du med laddststionen? Blev det ett hörn eller inte? Jag har en tråd om placering i hörn (från igår).
Säljaren i butiken sa att det går men svårt att hitta att någon annan gjort det. Tycker frågan är nästan densamma om man bygger ett hus till sin klippare och det är ju massor med exempel på det...

https://mobil.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/277831-nagon-som-lyckats-placera-laddstation-husqvarna-automower-310-i-ett-horn.html#post2491959
 
Redigerat:
Satte den mitt på väggen!
I tråden "bilder på hus till robotklippare" (eller något liknande) finns det bilder på klippare o dragning i både hus och hörn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.