Jag funderar på att bygga en anläggning för att kunna ta vara på solenergin på taket för att kunna värma mitt varmvatten på sommaren och på så sätt slippa att behöva elda halva året.

Som sagt så tänkte jag för att hålla kostnaderna nere försöka att sätta ihop ett paket själv istället för att köpa färdigt.
Det jag behöver är:
X antal m[SUP]2[/SUP] vacuumsolfångare.
Två plattvärmeväxlare.
En liten accumulatortank.
Isolerade kopparör.
Två cirkulationspumpar.
Några tempgivare.
Några magnetventiler.
En shuntventil.
Ett elektroniskt styrsystem (troligtvis något hemmabyggt baserat på Arduino).

Jag tänkte eventuellt handla solpanelerna från Kina: http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=solar+vacuum+tubes&_frs=1
Frågan är bara hur man räknar ut X, hur många kvadratmeter solpanel man behöver?

Hur många W/m[SUP]2[/SUP] kan man räkna med vid 10°C, 15°C, 20°C, 25°C etc.?

Man vill ju ha tillräckligt med effekt för att kunna få ut varmvatten så lång tid som möjligt av året men samtidigt så kan man ju inte sätta dit fler solpaneler än att systemet klarar av att transportera bort värmen vid worst case scenario (30°C i skuggan) utan att det börjar koka i systemet.

Tanken är att kunna "dumpa" överskottsvärmen till värmesystemets ackumulatortankar genom att tempgivaren som mäter utgående värme från solpanelerna är kopplad till styrsystemet som i sin tur styr ett antal magnetventiler som öppnar och stänger ut mot det övriga värmesystemet när det är risk för överhettning. Även en extra cirkulationspump krävs som startas/stoppas.

Det blir alltså tre stycken separata system:

Ett primärsystem för glykolvattnet i solpanelerna kopplat till en primärsidan på värmeväxlare 1 via cirkulationspump 1.

Ett sekundärt system innefattande en liten ackumulatortank, sekundärsidan på värmeväxlare 1, en shuntventil för att kunna styra ut rätt temperatur i primärsidan på värmeväxlare nr 2 samt två magnetventiler och en cirkulationspump för att vid behov kunna "dumpa" värme till husets övriga värmesystem.

Ett varmvattensystem som i princip bara består av sekundärsidan på värmeväxlare 2, detta system är sedan vidarekopplat till resten av husets tappvarmvattensystem.

Men som sagt, hur räknar jag på hur mycket vacuumsolfångare jag behöver?
 
Det verkar vara dåligt med hemmapulare i det här hörnet av forumet.
 
  • Gilla
NorthernLiving
  • Laddar…
Jag tycker att du ska koppla in solfångarna på din befintliga vedanläggning med 1 st plattvärmeväxlare eftersom jag tror att du saknar solslinga. Det borde inte behövas 2 st plattvärmeväxlare. Beskriv din värmeanläggning så får du säkert många förslag.
 
Lufttemperaturen är av sekundär betydelse för solfångarnas effekt. Det är solinstrålningen som är viktig. En helmulen dag med 30°C så kommer panelerna att hålla ... 30°C. En solig vinterdag -10°C går panelerna över +100°C utan problem om värmen inte används.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Det är enklare att förstå hur du tänkt dig om du kan göra en skiss och precis som Bengt J skriver är det effektivare att koppla in dig på befintlig vedanläggning och bygga ett sk. kombisystem (både varmvatten och värme) om det går.

Ang storleken brukar man väl rekomendera ca 1-1,5m²/pers och ca 40-70liter acktank/m² solfångare för ett varmvattensystem och ca 2-3m²/person och ca 50-100liter acktank/m² solfångare i ett kombisystem. Jag tror det gäller plana solfångare men borde väl kunna fungera någorlunda på vacuum också?

Jag har använt mig av en UVR 1611 för att styra mitt värmesystem som fungerar bra (om du inte bygger något själv)

Serc finns rätt mycket att läsa om hur man får ett effektivt system med solfångare.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Jag kommer nog att köra med 2 - 3 kinasolfångare och en värmeväxlare för att ansluta till mitt befintliga värmesystem men detta blir någon gång nästa år. Måste bara komma på något bra sätt att dumpa eventuell överskottsvärme på under de dagar på sommaren då det är som varmast.
 
Gammal tråd men jag håller också på att bygga ett styrsystem baserat på Arduino och tänkte höra hur det gick samt om du har några knep/Trix att dela med dig av? ;)
 
  • Gilla
GreatYellowHouse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.