O
Dom sa inte vilken lunch :p
 
Göran.W
Vad jag vet ska elbolaget så för skadorna iom det var deras kabel som dom hade ansvar för som fallerade så prata med dom.
Vet eon hade ett noll släpp på en kabel för rätt många och dom tog hela skadan själv så vattenfall bör göra det mer och sen kräva pengar av den som skadade kabeln.
 
Mikael_L
Först några teknikaliteter.
De korta överspänningar som elektroniken i viss mån bör klara är i häraden några tiotals mS, dvs inget som alls skyddar fram till dess man hinner slå av strömmen även om man direkt upptäcker felet.


Om elektronik som fungerar nu, men kommer gå snabbare sönder ...
Tja. Det är inte så lätt att svara entydigt på. En del saker har numera bevisad längre livslängd, då de klarat en schysst överbelastning, och kommer klara mer normal belastning och värme galant.
Halvledare har typiskt sådant beteende, klarar det en rimlig överspänning blir det ingen skada och det är en extra bra komponent, alt så pajar den. Inget mellanting.
Undantaget är mycket höga spänningar, ESD typ, (electrostatic discharge) som däremot dokumenterat beter sig nyckfullt, genom att det blir skador som inte behöver visa sig direkt.

Men t.ex. kondensatorer, särskilt elektrolyter, kan ju bli ordentligt skadade av en överspänning i någon minut, t.ex. att elektrolyten börjar koka och spräcker kannan litegrann genom övertrycket. Sen kommer elektrolyten under de närmaste månaderna snabbt torka ur genom sprickan och felet visar sig.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att du ska anmäla skadan till ditt försäkringsbolag, och sen söka stöd och råd och ev rättshjälp därifrån.

Nu har du anmält hos nätägaren, så kanske allt löses bra genom dennes försorg, och då kanske FB inte behöver blandas in ...
Men det är nog ändå inte helt fel att ha FB redan i startgroparna om det funkar. Kolla med FB om du kan anmäla skadan och sen ha det hela lite "på hold" till dess du ser hur det hela utvecklas. Jag tror det är bra att agera skyndsamt med skadeanmälningar och sånt. Bra att du åtminstone kan bevisa en kontakt och FB's svar om detta, tänker jag.

Om FB tar skadan och ev driver det vidare mot nätägaren så ska du be att FB även regressar åt dig om din självrisk.

Denna typ av skada är ju inte direkt ny eller ens riktigt ovanlig, det skulle förvåna mig om det krånglar speciellt mycket.

Fråga över hur man resonerar med trasiga saker som man missat vid skadeanmälan, vissa saker sparkar ju t.ex. inte igång förrän det blir vinter etc. Och även hur man resonerar om saker som fått skador som inte visar sig direkt. Har man möjlighet att lägga till skadade föremål t.ex. under det kommande året ...
Denna fråga kan ju ställas både till eleverantören och FB.

Men mitt främsta tips är att du engagerar ditt FB i saken, och försöker få till en dialog om hur du ska agera, vad dom kan hjälpa till med, vad dom öht tycker du ska göra först.
De vill ju slippa ta skadorna, så de kanske tycker att du först försöker få eleverantören att självmant och "glatt" fixa det, men sen tar nog gärna deras egna jurister vid för att slippa att bara betala till dig allt.
 
Tack för alla tips och råd än så länge.
Idag var Vattenfall onyo ute på plats och stöte kabeln.
De hittade mycket riktigt ett brott i kabeln på min tomt. Dock hittade de den INTE där varken fiber, kommun eller ja (10 år sedan) har grävt. De hittade den där kommunen har kört med sin lilla grävmaskin och Bobcat. Måste säga att jag blev RIKTIGT förvånad.
Lät som killen som var ute inte heller riktigt visste vad han skulle säga.
Kabeln måste ligga riktigt grunt om en så pass liten maskin skall göra sådan åverkan på kabeln.
Att dra en ny kabel verkar iafall uteslutet utan den skulle så klart lagas.
 
Vad för sorts kabel hade man som servisledning förr i tiden? Jag trodde i min enfald att just PEN var grövre och oftast koncentrisk, så att det skulle vara extra säkert mot kabelbrott.
 
Väldigt vanligt är EKKJ men tyvärr så släpper PVC manteln genom vatten och skärmen / PEN ärgar av
Skärmen är inte grövre än övriga ledare.
På riktigt grova kablar är skärmen klenare än övriga ledare.

Protte
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Idag grävdes kabeln upp och reparerades. Tydligen hade det brunnit riktigt bra i den. Så eventuell uppkomsten av skadan gick inte att se.
Tydligen rejält nergrävd så det skall inte varit maskinerna som åkt ovanpå.
 
Trolig orsak är nog en sten som av tjälen så småningom tryckts in och skadat kabeln, inte helt ovanligt,
 
Idag har allt löst sig. Vattenfalls skadereglerade ringde upp mig och allt löstes på det absolut smidigaste sättet jag någonsin varit med om i liknande ärenden. Absolut inget tjafs och snabba beslut. Måste säga att trots att ärendet inte är helt avslutat än då vissa saker inte ännu är reglerade så är jag mycket imponerad.

Önskar jag kunde säga det samma om mitt egna försäkringsbolag Länsförsäkringar som jag även kontaktade när allt detta hände.
Det initiala samtalet med deras skaderådgivare per telefon gjorde mig i efterhand så irriterad att jag när allt detta har lagt sig kommer att byta samtliga mina försäkring ja har i det bolaget till något annat.

Vill passa på att tacka alla för era tips etc etc.
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Härligt att höra att allt löste sig till det bästa. Och en eloge till dig som postar det här :)
 
  • Gilla
Triton242
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.