Vi har en lekplats i samfälligheten som ingen egentligen sköter.
Ska bli ändring på det nu och jag vet att kommunerna brukar besikta sina lekplatser med jämna intervall.
Så jag googlade lite och hittade en standard som beskriver vilka regler som gäller.
SS-EN 1176-7:2008
I den står att "...kontinuerliga besiktningar och underhåll bör utföras av "en kompetent person...".

Någon som har erfarenhet av vad som gäller och var man hittar en "kompetens person"?
 
Prova att kontakta lekplatstillverkaren Hags, och fråga dem. Jag skulle tro att de kan rekommendera någon.
Jag var på ett infomöte med Villaägarna för en tid sedan, angående samfälligheter, och då var Hags där och berättade en del om dessa bitar.
 
Tack. Bra tips. Ser på deras hemsida att de faktiskt har kurser för "inspektörer".
Kontaktar dem.
 
Ska det vara helt rätt så är du inne på rätt spår,krävs behörighet för att det ska vara godkänt. Min svåger har jobbat med detta, kunderna är olika kommuner och han åker runt och besiktar (samt reparerar) alla kommunala lekplatser som finns inom de kommuner som han har avtal med.
 
Nej, någon särskild behörighet för lekplatsinspektörer finns inte.
 
D
Vet inte om det är till någon hjälp men i vår samfällighet så sköter företaget som har hand om skötseln av området inspektionen av lekplatserna och lekutrustning så de följer regler och är i bra skick.
 
thomasx skrev:
Nej, någon särskild behörighet för lekplatsinspektörer finns inte.
Det finns krav på säkerheten för lekplatser och kommuner, större BRF mm ställer normalt krav på certifiering för att få besikta dessa. Till exempel så kräver kommunerna certifiering för att få delta i upphandlingarna.

Men en årlig kontrollbesiktning på gatans lekplats som några ställt upp krävs inte, men säkerheten måste uppfyllas
 
Var är det? Vi använder en firma årligen i vår samfällighetet, som ordförande vill jag inte sitta med hundhuvudet om något händer.
 
Kolla med kommunen de ska ha någon ansvarig för det.
 
anders07 skrev:
Kolla med kommunen de ska ha någon ansvarig för det.
Kommunerna anlitar oftast en utomstående certifierad firma (egentligen en person eftersom det är frågan om personcertifiering). Har kommunen det själv så är det känsligt att konkurrera med andra med denna tjänst.
 
Autodidak1 skrev:
Kommunerna anlitar oftast en utomstående certifierad firma (egentligen en person eftersom det är frågan om personcertifiering). Har kommunen det själv så är det känsligt att konkurrera med andra med denna tjänst.
Kommunen kan ge svar på vem man kan anlita om de inte har egen kontrollant. Varför skulle inte kommunen kunna ha en egen kontrollant p.g.a. konkurrens?
 
Inga problem att ha egen i kommunen, problemet uppstår om de börjar besikta andras lekplatser och inte bara kommunens.

anders07 skrev:
Kommunen kan ge svar på vem man kan anlita om de inte har egen kontrollant. Varför skulle inte kommunen kunna ha en egen kontrollant p.g.a. konkurrens?
 
Samfälligheten ligger ju i en kommun så man lär ju inte ringa till grannkommunen...
 
Problemet är inte att ringa kommunen, men kommunen får egentligen inte rekommendera någon speciell. De kan informera om vad som gäller och det kan också vara så att det finns ett kommunalt bolag som kan göra besiktningen, men det är inte vanligt.

Jämför till exempel med kontrollansvarig, kommunen får inte rekommendera någon. Men dom kan ha en lista på de som är verksamma inom kommunen eller tipsa om hur man söker efter dessa på nätet.

anders07 skrev:
Samfälligheten ligger ju i en kommun så man lär ju inte ringa till grannkommunen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.